HomeNieuwsNieuw röntgenapparaat onthult de 'verborgen lagen' van materialen

Nieuw röntgenapparaat onthult de 'verborgen lagen' van materialen Universiteit Twente opent nieuwe faciliteit om groenere batterijen en katalysatoren te maken

Op 21 juni opende het Nanolab van de Universiteit Twente een nieuwe, hypermoderne onderzoeksfaciliteit. De opening betekent een aanzienlijke vooruitgang in de mogelijkheden van de universiteit om baanbrekend onderzoek te doen op het gebied van foto-elektronenkarakterisering en geavanceerde materiaalsynthese. Een van de machines - de operando HAXPES - is mogelijk gemaakt door een subsidie van 2,2 miljoen euro uit het NWO-groot programma van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.

De operando HAXPES machine (HArd X-ray PhotoElectron Spectroscopy) is wereldwijd de eerste in zijn soort. Hiermee kunnen onderzoekers van het MESA+ Instituut van de Universiteit Twente binnenin materialen aftasten, op het grensvlak van twee verschillende lagen terwijl de materialen actief zijn. Dit kan worden gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe soorten batterijen en katalysatoren voor groene waterstofproductie.

Hoogenergetische röntgenstraling

HAXPES-machines gebruiken hoogenergetische röntgenstraling om monsters te onderzoeken, waardoor diepe kernniveaus, begraven interfaces en onderzoekers bulkeigenschappen van materialen kunnen onderzoeken. Met de machine is het mogelijk materialen op een veel dieper niveau te bestuderen dan met conventionele XPS. Dit komt doordat het hogere kinetische energieën heeft dan gewone röntgenfoto-elektronenspectroscopie (XPS), dat röntgenstraling met een lagere energie gebruikt. De nieuwe HAXPES bij MESA+ maakt ook nieuwe "operando" metingen mogelijk. Dit betekent dat gassen en vloeistoffen aanwezig kunnen zijn, wat onmogelijk is bij XPS, waarvoor ultrahoog vacuüm nodig is. UT-onderzoekers kunnen nu dus energiematerialen onderzoeken terwijl er chemische reacties plaatsvinden.

Pulsed Laser Deposition

Naast de HAXPES-machine bevat de nieuwe ultramoderne onderzoeksfaciliteit een Pulsed Laser Deposition (PLD)-machine. Met PLD kunnen onderzoekers dunne films en nanostructuren van hoge kwaliteit synthetiseren, die van vitaal belang zijn voor toepassingen in energie, informatietechnologie en fundamentele materiaalkunde. De belangrijkste kenmerken zijn directe monsterverwarming met een CO2-laser, waardoor het mogelijk wordt om ultrahoge temperaturen te behalen.

Meer informatie

Tijdens de opening op 21 juni organiseerde het MESA+ Instituut van de Universiteit Twente lezingen, pitchpresentaties, een interactieve wetenschaps- en technologiemarktplaats en labrondleidingen in het Nanolab. Voor vragen over de beschikbaarheid van de nieuwe onderzoeksinfrastructuur voor Nederlandse wetenschappers kunt u contact opnemen met Dr. Yibin Bu.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)