UTFacultiesBMSCentreLatest NewsHow to measure internet skills (English and Dutch)

How to measure internet skills (English and Dutch)

by Alexander van Deursen

In 2016, Alexander van Deursen, Ellen Helsper and Rebecca Eynon published an article about the Internet Skills Scale (ISS).

This is the instrument in Ensglish and Dutch (short 20 item version):

Question:
Can you indicate to what extent the following statements are true when it comes to your internet use? If you don't understand what the statement refers to then mark "I don't understand this question". If you have never done an activity, imagine how true the statement would be if you were asked to do it now.

Vraag:
Kunt u aangeven in hoeverre de volgende stellingen waar zijn als het gaat over uw internetgebruik? Als u niet begrijpt waar de stelling naar verwijst markeer dan ‘’deze vraag begrijp ik niet’. Als u een activiteit nog nooit gedaan heeft, stelt u zich dan voor hoeverre de stelling waar is als u nu gevraagd zou worden het te doen.

Operationelal internet skills

  • I know how to open downloaded files
  • I know how to download/save a photo I found online
  • I know how to use shortcut keys (e.g. CTRL-C for copy, CTRL-S for save)
  • I know how to open a new tab in my browser
  • I know how to bookmark a website

Dutch: 

  • Ik weet hoe ik opgeslagen bestanden kan openen
  • Ik weet hoe ik een foto van het internet kan opslaan
  • Ik weet hoe ik sneltoetsen kan gebruiken (bv CTRL-c voor kopie)
  • Ik weet hoe ik een nieuw venster open in mijn internet browser
  • Ik weet hoe ik een website kan bookmarken (toevoegen aan de favorieten)

Information-navigation internet skills 

  • I find it hard to decide what the best keywords are to use for online searches
  • I find it hard to find a website I visited before
  • I get tired when looking for information online
  • Sometimes I end up on websites without knowing how I got there
  • I find the way in which many websites are designed confusing

Dutch: 

  • Ik vind het moeilijk om te besluiten wat de beste zoekwoorden zijn
  • Ik vind het moeilijk een website die ik eerder bezocht terug te vinden
  • Ik vind informatie zoeken op internet vermoeiend
  • Soms zit ik op een website zonder dat ik weet hoe ik er kwam
  • Ik vind de manier waarop veel websites zijn ontworpen verwarrend

Communicatie internetvaardigheden

  • I know which information I should and shouldn’t share online
  • I know when I should and shouldn’t share information online
  • I am careful to make my comments and behaviours appropriate to the situation I find myself in online
  • I know how to change who I share content with (e.g. friends, friends of friends or public)
  • I know how to remove friends from my contact lists

Dutch: 

  • Ik weet welke informatie ik wel of niet kan delen op internet
  • Ik weet wanneer ik informatie wel of niet kan delen op internet
  • Ik zorg dat mijn commentaar en gedrag passen bij de situatie waarin ik mij op internet bevind
  • Ik weet hoe ik kan aanpassen met wie ik informatie deel (bv. vrienden, vrienden van vrienden, of iedereen)
  • Ik weet hoe ik vrienden uit mijn contactlijst kan verwijderen

Content creation internet skills

  • I know how to create something new from existing online images, music or video
  • I know how to make basic changes to the content that others have produced
  • I know how to design a website
  • I know which different types of licences apply to online content
  • I would feel confident putting video content I have created online

Dutch: 

  • Ik weet hoe ik iets nieuws kan maken van bestaande online plaatjes, muziek of video’s
  • Ik weet hoe ik kleine aanpassingen kan maken aan materiaal dat anderen hebben gemaakt
  • Ik weet hoe ik een website kan maken
  • Ik weet welke (kopieer)rechten van toepassing zijn op online materiaal
  • Ik zou me zelfverzekerd voelen bij het op internet plaatsen van zelf gemaakte video’s

This is a first validation of the instrument. It is suitable for large-scale measurements in questionnaires focusing on differences in skills between groups of people, when the aim is to investigate the influence of the four skills on other variables, or to determine which variables influence the four skills. The instrument provides only an indication of an absolute level of skills that people possess. Task-based performance measures are the most valid solution for determining absolute skill levels.

The authors of the ISS meanwhile continue to work on improvements and updates.

Reference: Van Deursen, A.J.A.M., Helsper, E.J. & Eynon, R. (2016). Development and validation of the Internet Skills Scale (ISS). Information, Communication & Society, 19(6), 804-823.