Waarom een evaluatieplan? Het opstellen van een evaluatieplan zorgt ervoor dat je goed over de evaluatie nadenkt. Een evaluatieplan helpt coördineren. Het schept duidelijkheid voor alle partijen (respondenten, uitvoerders, degene die verantwoordelijk zijn etc.). Iedereen weet wanneer er wat van hen verwacht wordt. Het maken van een goed plan zorgt er verder voor dat er wat met de resultaten gedaan wordt. Bij het verbeteren van de module kun je je op data baseren. |
Vormen van evaluatieplannen Hoe een evaluatieplan eruit ziet kan verschillen. Dit hangt af van je persoonlijke voorkeur of de afspraken die binnen je opleiding gemaakt zijn. Het is vooral belangrijk dat je over de verschillende aspecten hebt nagedacht. Hieronder vind je een overzicht met verschillende voorbeelden van evaluatieplannen. |
Evaluatieplan: Uitgeschreven stappen In dit voorbeeld worden de evaluatieactiviteiten puntsgewijs beschreven. De opzet is min of meer chronologisch. Er wordt aangegeven welke evaluatieactiviteiten worden uitgevoerd, wie er betrokken zijn en wanneer ze plaatsvinden. Daarnaast wordt ook aangegeven wat er met de evaluatieresultaten gebeurt. |
Evaluatieplan: Notitie Het evaluatieplan kan ook als een notitie worden opgesteld, zoals dit voorbeeld laat zien. In dit plan wordt ook aandacht geschonken aan het delen van informatie. Er wordt daarnaast een connectie gelegd tussen docenten van de eerste en volgende modules, door een evaluatiebijeenkomst te plannen. Je ziet dat ook deze notitie niet pagina’s lang is, maar dat de monitoring en evaluatie kort worden beschreven. |
Evaluatieplan: Schema In onderstaand schema kun je kort en overzichtelijk zien welke evaluaties wanneer plaatsvinden, wie de evaluatie uitvoert en wie er verantwoordelijk is. Deze planning geeft nog niet alle stappen van een evaluatieplan weer. In een toelichting kan nog aangegeven worden met welk doel ieder van de evaluatieactiviteiten wordt uitgevoerd en wat er met de resultaten gebeurt. De stappen van het stappenplan kunnen daarbij gebruikt worden als kopjes. |
Week Activiteit Toelichting Uitgevoerd door Verantwoordelijk 3 Panelgesprek Discussie met vast studentenpanel Studievereniging Modulecoördinator 3 t/m 5 Tijd schrijven Tijdschrijven door groepje studenten Docent Modulecoördinator 4 Panelgesprek Discussie met moduledocenten ondersteuningsteam Modulecoördinator 8 Panelgesprek Discussie met vast studentenpanel en moduledocenten Studievereniging Modulecoördinator 10 Enquête Module-vragenlijst (specifiek voor eigen module) Docent Modulecoördinator 10 Enquête UT standaardvragenlijst (altijd afnemen, voor iedere module gelijk) Docent Ondersteuningsteam |