ben je opzoek naar manieren om jouw fysieke en mentale gezondheid te verbeteren bij de UT? op deze pagina vind je alle informatie omtrent medewerkerswelzijn
Naast de informatie op deze pagina, houd de Service portal nieuws pagina in de gaten voor actueel aanbod gericht op welzijn. Om er zeker van te zijn dat je geen nieuws en evenementen over dit onderwerp mist, abonneer je op het onderwerp 'Health & Well-being' in jouw eigen Service Portal instellingen.
Ben je een student?
Op de pagina utwente.nl/student-wellbeing geven we je enkele praktische tips en adviezen en bieden we hulp wanneer je even wat minder goed in je vel zit en je veel stress ervaart.
Welzijnsondersteuning bij de UT
Het hebben van een gezonde balans tussen werk en privé is belangrijk voor zowel je mentale als fysieke welzijn. Bij de UT bieden we verschillende manieren om jouw welzijn te ondersteunen. Dit varieert van instructies voor het opzetten van jouw gezonde (thuis)werkplek tot ondersteuning bij het combineren van werk en mantelzorg taken, een anonieme financiële helpdesk en tools voor capaciteitsplanning.
Het hebben van een gezonde (thuis)werkplek is van groot belang om zo duurzaam mogelijk te kunnen werken. Hiervoor is het belangrijk dat jouw thuiswerkplek aan een aantal voorwaarden voldoet. Op de thuiswerkplek pagina vind je meer informatie over de mogelijkheden voor het bestellen van thuiswerkplekbenodigdheden en ICT werkplekondersteuning.
Maar thuiswerken is meer dan alleen het inrichten van de juiste faciliteiten en het hebben van de juiste werkhouding. Denk er bijvoorbeeld ook aan om regelmatig pauzes te nemen, een vast rooster op te stellen of te kijken of een vergadering ook in 50 minuten kan worden gehouden, zodat je tussendoor een korte pauze kunt nemen.
Het UT Sportcentrum biedt een divers aanbod aan diensten waar jij als UT medewerker gebruik van kan maken om jouw fysieke en mentale welzijn te verbeteren. Ga naar de Sports for Employees pagina voor informatie over het activeren van jouw (gratis) CampusCard en over de mogelijke sporten en activiteiten.
Daarnaast kan je deelnemen aan ochtend meditaties. Hiervoor hoef je je niet in te schrijven.
Gezondheidsinstellingen op de campus Op de campus is een breed scala aan gezondheidsinstellingen te vinden. Naast bovengenoemde contacten heeft de campus een breed aanbod aan zorginstellingen. De meeste van deze instellingen zijn weliswaar op de campus gevestigd, maar zijn niet direct verbonden met de universiteit. Zij hebben veel ervaring met veelvoorkomende klachten van studenten, internationale kenniswerkers en hoogopgeleide professionals. De faciliteiten zijn onder andere een Huisarts, Tandarts, Reisarts, Psychotherapie, Fysiotherapeut, Diëtist, Bedrijfsarts en Arbodienst.
Twee keer per jaar kun je deelnemen aan de UT Well-being Weken, een periode van een aantal weken gericht op het welzijn van zowel onze medewerkers als studenten. Gedurende deze tijd kun je deelnemen aan diverse activiteiten en initiatieven. Bezoek de website Well-being Weken voor meer informatie.
Wil je op de hoogte blijven en de laatste nieuwtjes over de Well-being Weken ontvangen? Schrijf je in voor de Well-being Weken-nieuwsbrief.
Leefstijlcheck voor Medewerkers Hoe gaat het met jouw leefstijl? Stel je eigen doelen en verbeter specifieke aspecten van jouw leefstijl die voor jouw belangrijk zijn! Een leefstijlcheck is gratis voor UT medewerkers (medewerkers die in dienst zijn bij de UT). ![](/.uc/if441b822010272624303cbac52030e2742c8aaae484c0701c4c0037f0280/n-tktcvmeyhekgdx3fvn5g.jpg)
Tijdens de leefstijlcheck kunnen eventuele gezondheidsrisico’s in een vroegtijdig stadium worden gesignaleerd. Dit doe je samen met een leefstijlcoach. De check (60 minuten) vindt plaats in het Sportcentrum en bestaat uit een fysiek onderzoek waarbij diverse metingen gedaan worden, waaronder een bloeddruk-, glucose- en cholesterolmeting. Daarnaast vul je voorafgaand aan je afspraak 2 vragenlijsten in die, in combinatie met de uitkomsten van het fysieke onderzoek, de basis vormen voor het adviesgesprek met de leefstijlcoach. Als het nodig is kunnen er ook vervolg interventies gepland worden en is het mogelijk om gedurende het jaar begeleid te worden door een leefstijlcoach.
Slaappod in gebouw Vrijhof Als UT medewerker kan je gebruik maken van de slaappod in de Vrijhof om je werkdag nieuw leven in te blazen. Heb je een pauze van 20 minuten nodig tijdens je drukke dag? Ga naar de Vrijhof UT Bibliotheek en verfris je werkdag! Je kunt de slaappod vinden in het beneden studiegebied van de Vrijhof-bibliotheek. De slaappod is beschikbaar tijdens de openingstijden van de bibliotheek.
De slaappod reserveren is niet nodig om er gebruik van te kunnen maken. Echter, wil je zeker zijn dat de slaappod vrij is op het moment dat je er gebruik van wilt maken? Reserveer de slaappod dan via https://rb.utwente.nl.
![](/.uc/i49ff3ee701027a624303cbac52030a93af1b0f7e63d40701c4c003d00280/bekupophsyutoxickvm6fg.jpg)
Soms kunnen persoonlijke omstandigheden ervoor zorgen dat je opzoek bent naar aanvullende informatie of specifieke ondersteuning om een gezonde werk/prive balans te behouden.
Mantelzorgers zijn mensen die langdurig en onbetaald zorgen voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende persoon uit hun omgeving. Dit kan een familielid zijn, maar dat hoeft niet. Mantelzorger worden is meestal geen keuze en kan iedereen overkomen, op elke leeftijd. Soms zijn de zorgtaken moeilijk te combineren met een baan. Dan ligt overbelasting of uitval op de loer.
De UT wil dit voorkomen door aandacht te hebben voor medewerkers met mantelzorgtaken, flexibel te zijn en maatwerkoplossingen te bieden, zodat de werk-/privébalans niet of zo min mogelijk verstoord raakt.
Ben jij mantelzorger en merk je dat je werk-/privébalans verstoord raakt? Blijf dan niet worstelen, maar ga het gesprek aan met jouw leidinggevende en probeer samen tot een oplossing te komen. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt.
Welke regelingen zijn er? Binnen de UT zijn er verschillende regelingen waar je sowieso gebruik van kan maken:
- Calamiteitenverlof bij acute situaties (variërend van een paar uur tot een paar dagen) tegen volledige bezoldiging.
- Kortdurend zorgverlof: maximaal 2 x de arbeidsduur per week per 12 maanden tegen 70% van het loon.
- Langdurig zorgverlof: maximaal 6 x de arbeidsduur per week per 12 maanden. In principe zonder loon, tenzij anders overeengekomen.
Soms heb je niet voldoende aan de regelingen die er al zijn en kunnen maatwerkoplossingen helpend zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
- Flexibel werken (andere dagen/tijden, vanuit huis, etc.).
- Overig verlof van lange duur. Gaat in na schriftelijk akkoord over duur, bezoldiging, betaling pensioenpremie (bij geen volledig loon) en opname compensatie- en verlofuren.
- Tijdelijk ander werk.
- Tijdelijke urenvermindering
- Etc.
Heb je een vraag over mantelzorg en werken bij de UT? Je kan altijd contact opnemen met: wellbeing-hr@utwente.nl
Anonieme financiële helpdesk Er is een externe financiële helpdesk beschikbaar die je anoniem kan bellen als je financiële vragen of zorgen hebt. Hiervoor heeft de UT een samenwerking met DiFfit. DiFfit kan jou helpen met een luisterend oor, advies en nuttige tip.
Net zoals we fysieke diversiteit omarmen, erkennen we bij neurodiversiteit de verschillen in cognitieve en emotionele processen bij individuen. Dit omvat onder andere mensen met autisme, ADHD, dyslexie en andere neurodiverse kenmerken.
Neurodiversiteit brengt een waardevolle verscheidenheid aan perspectieven en talenten met zich mee. Het kan een bron van creativiteit, innovatie en unieke denkwijzen zijn binnen teams en de bredere organisatie. Desalniettemin kan neurodiversiteit er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat er spanningen of onbegrip ontstaat en medewerkers of teams mogelijk vastlopen.
Heb je vragen over neurodiversiteit en werk? Of zoek je ondersteuning voor jezelf, jouw team of andere collega’s? Neem dan contact op met jouw HR adviseur.
Capaciteitsmanagement
Het is uitermate belangrijk voor zowel je mentale als fysieke gezondheid om je werklast te beheren. Vermijd stresssymptomen en verbeter je werk/privé-balans door de capaciteitsbeheer bij te houden. Maak jij regelmatig meer uren dan vereist? Besteed je te veel tijd aan vergaderingen en administratieve werkzaamheden? Houd je daardoor te weinig tijd over voor onderzoek, persoonlijke contacten en ontwikkeling, maar vind je het lastig het gesprek met je leidinggevende hierover aan te gaan? Om dergelijke situaties aan te pakken, is er een hulpmiddel ontwikkeld om je inzicht te geven in je taken en de tijd die je hebt.
Krijg meer inzicht met deze tool Krijg meer inzicht met deze tool
Onderzoek naar het welzijn van medewerkers toont aan dat de helft van de medewerkers structureel overwerkt. Ook toont het onderzoek aan dat veel UT’ers niet tevreden zijn over de discussie* die over de werkbelasting wordt gevoerd. Het is tijd om dit te veranderen. De UT vindt het welzijn van medewerkers belangrijk en zet zich in op het en bespreekbaar en beheersbaar maken van werkdruk.
Daarom ontwikkelt HR samen met onderzoekers, docenten en ondersteunend personeel een tool die taken en tijdsverdeling inzichtelijk – en daarmee bespreekbaar – maakt. In de tool staat vooraf ingevulde informatie om het jou zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zie in één oogopslag in welk kwartaal je werkdruk hoog is en door welke werkzaamheden dat komt. De vooraf ingevulde informatie kan handmatig worden aangepast, waardoor gemakkelijk een realistisch beeld van jouw werklast wordt getoond: zowel op dit moment als in de komende vier kwartalen.
De tool leidt natuurlijk niet automatisch tot vermindering van werkdruk, maar de inzichten die hij je oplevert kan het beginpunt vormen om met je leidinggevende het gesprek hierover aan te gaan. De inzichten, feiten en voorspelling van komende werkdruk maken het mogelijk om objectief naar de situatie te kijken en samen een oplossing te vinden.
![](/.uc/ieef8799001028c624303cbac5203c12611b830d7256b0301c000/aejrh7mtokhi10k-mafntw.png)
![](/.uc/i8c36e4bf01028d624303cbac5203ff6cd18662cb9af60301c000/yoyhsfjy6te4ln6epsuepa.png)
Employee time planning dashboard
Medewerker Welzijn Actieplan
Dit Well-being Action Plan richt zich op waar we nu staan, en op welke stappen we zullen nemen in de periode 2023-2025 met betrekking tot ons welzijn. We zijn toegewijd aan het welzijn van alle UT medewerkers en investeren op het niveau van het individu, het team en de organisatie.
UT Medewerkers Welzijnsonderzoek
Gezien de huidige omstandigheden uniek zijn en we nog niet kunnen voorspellen hoe de situatie er over een jaar uit zal zien, worden alle medewerkers elk jaar uitgenodigd om deel te nemen aan de Well-being Survey. De UT wil graag weten hoe medewerkers hun welzijn ervaren. Om op tijd en op basis van gegevens te kunnen handelen, streven we naar voortdurend, actueel, specifiek en betrouwbaar inzicht in onderwerpen die verband houden met het welzijn van medewerkers. De resultaten van de onderzoeken zullen de inhoud en richting van de lokale welzijnsactieplannen en de thema's van de komende Welzijnsweken informeren. We nodigen ook alle teams uit om zelf met de resultaten aan de slag te gaan. Faculteiten en diensten zullen feedback ontvangen met unit-specifieke resultaten.
Hier vind je de meest recente Well-being Rapport:
Rapporten van voorgaande jaren vind je hieronder.
Contactpersonen
- Jouw leidinggevende, HR-afdeling en VGM contactpersoon
Je kunt altijd terecht bij je leidinggevende en je HR-afdeling voor advies, om mogelijkheden te bespreken of om ze op de hoogte te houden van jouw persoonlijke situatie. Voor vragen over werkplekinrichting kunt je terrecht bij jouw VGM adviseur. - Vertrouwenspersoon
Er zijn vier vertrouwenspersonen binnen de universiteit. Deze kunnen jou adviseren en ondersteunen als je te maken krijgt met ongewenst gedrag zoals agressie, discriminatie, geweld, (seksuele) intimidatie, pesten of stalking. - Arbodienst
Voor de UT maken we gebruik van een arbodienst team met onder meer bedrijfsartsen en psychologen (via de bedrijfsarts) voor arbeidsgezondheidskundige begeleiding. Op deze pagina vind je alle contactpersonen en gegevens. - TGS: advies en ondersteuning voor PHD kandidaten
Vanuit TGS worden verschillende soorten ondersteuning geboden tijdens je promotietraject. Deze hulp is beschikbaar voor alle promovendi, ongeacht of je in loondienst, extern of een beurs hebt. Op deze pagina vind je -in het Engels- een overzicht. - Ondersteuning en Nazorg
Ben je slachtoffer of getuige van fysieke, verbale en psychische agressie (inclusief pesten) op de werkvloer of studieplek? Het is altijd goed om kort na het incident met een professional te praten. - Integriteitsgids: vind de juiste persoon om mee in contact te komen
Je kunt altijd contact opnemen met integrity@utwente.nl
Daarnaast maken deze handleidingen het gemakkelijk om de juiste persoon te vinden om contact op te nemen als je vragen hebt over integriteitskwesties. - Neem contact op met UT Team well-being
Heb je vragen, zorgen of ideeën om het welzijn op de UT te verbeteren? Neem dan contact met ons op via wellbeing-hr@utwente.nl. Contactpersonen voor deze mailbox zijn Ines Brüninghoff (HR) en Carmen Landstra (HR).
Related links
Tools voor Leidinggevenden
Alle informatie die op deze pagina staat is relevant, ongeacht je functie. Maar als leidinggevenden heb je richting je team hierin ook een signalerende en helpende rol. Vandaar is er ook tooling is specifiek gericht op leidinggevenden.
Zoek je een training, cursus of teamontwikkeling gerelateerd aan welzijn? Kijk dan onder Development Offer. Kijk daarnaast voor je team-leden (en voor jezelf) naar het sport en cultuur aanbod, de relevante informatie over het inrichten van de (thuis)werkplek, weet welke trends en signalen er zijn in je eenheid vanuit het well-being onderzoek, en wees je bewust van de contact personen (waaronder de integriteit hulpstructuur). Dit allen staat op deze pagina.
Onder 'related links' onder aan deze pagina vind je overige gezondheid & veiligheids paginas.
Tools en informatie exclusief gericht op team-leiders en managers functies, ook op onderwerpen buiten welzijn, tref je op de 'for managers' portal pagina. Een voorbeeld van de paginas die hier te vinden zijn is de manager specifieke pagina op verzuim en verzuimpreventie.
Contact
Voor vragen kun je contact opnemen met HR Services, tel 053 489 8011.
Voor ideeën, opmerkingen of aanpassingen aan deze pagina, graag mailen naar webteam-hr@utwente.nl
Last edit: 10 januari 2023