"Universiteit Twente wacht financiële uitdagingen", zo berichtten we in juni 2023 bij de bekendmaking van de Voorjaarsnota. In de Voorjaarsnota, die de financiële kaders voor de begroting voor het jaar 2024 bevat, werd onder andere de prognose van de studentengroei naar beneden bijgesteld. Ook werd de impact van verschillende stijgende kosten steeds duidelijker. De inflatie houdt aan, de energieprijzen blijven op een hoger niveau door aanhoudende wereldwijde onrust en er werd rekening gehouden met stijgende loonkosten als gevolg van een nieuwe cao. Het veranderende financiële perspectief stelt UT voor een uitdaging. Het is niet onoverkomelijk, maar het vraagt alertheid en acties in de hele organisatie. Op deze pagina vertellen we je meer over het hoe en wat.
Financiële ontwikkelingen
In de afgelopen maanden hebben we meermaals bericht over de huidige situatie. Onderaan deze pagina vind je een overzicht van deze berichten. De gestegen kosten als gevolg van inflatie maken het moeilijker om, zelfs bij een gelijkblijvend budget, hetzelfde te blijven bereiken. Naar aanleiding van de verminderde instroom van studenten in het huidige jaar, zullen we de prognose voor de instroom in de komende jaren bijstellen. Dit heeft ook financiële gevolgen.
Tegelijkertijd zijn er verschillende onzekere factoren voor de nabije toekomst: denk aan het debat over de internationalisering van het hoger onderwijs, maar ook aan de landelijke verkiezingen en daaropvolgende kabinetsplannen kunnen van invloed zijn op de financiering van universiteiten. Deze factoren maken een behoudende koers noodzakelijk om een duurzame en financieel gezonde organisatie in stand te houden.
De totale begroting van de Universiteit Twente in 2024 is €513 miljoen. Het grootste deel hiervan, ruim zestig procent, is afkomstig van de Rijksoverheid. Dit is de zogenaamde 'eerste geldstroom' en bestaat voornamelijk uit directe financiering voor onderwijs en onderzoek.
Naar een positief resultaat
In 2022 heeft de UT meer uitgegeven en geïnvesteerd dan er aan financiering binnenkwam. Dat was een bewuste keuze, want met het oog op de toekomst zijn verschillende investeringen noodzakelijk. Ook begrootten we een tekort in 2023, waarbij we nu zien dat het operationeel resultaat mogelijk minder goed is dan begroot en verwacht. Dit maakt aanpassingen noodzakelijk.
We streven naar een positief resultaat in de komende jaren, maar zullen dit niet in één jaar bereiken. De begroting voor 2024 mikt nog op een negatief resultaat van (maximaal) twee procent van de eerste geldstroom. In 2025 mag dat tekort maximaal één procent zijn. En in 2026 willen we dat inkomsten en uitgaven volledig in evenwicht zijn. Daarna zullen we weer positieve resultaten moeten boeken om het eigen vermogen aan te vullen tot het niveau dat nodig is voor een financieel gezonde en veerkrachtige organisatie.
In 2023 hebben we de koers naar een langdurig positief resultaat al ingezet. Dat doen we in eerste instantie met maatregelen en keuzes die op korte termijn effect hebben. Deze zijn gezamenlijk met en door de eenheden opgesteld. Daarnaast werken we samen aan ideeën en aanpassingen die in 2025 en verder effect moeten hebben.
Prioriteiten stellen
We maken onze keuzes voor de komende jaren rond drie prioriteiten:
Maatregelen die worden genomen
Het financiële vraagstuk vraagt om keuzes en maatregelen voor de korte termijn. Daarbij bouwen we voort op de keuzes die we voor dit jaar al hebben gemaakt.
Personeelskosten zijn de belangrijkste uitgaven van de UT: ongeveer 70 procent van de uitgaven gaat naar personeel. Dat betekent ook dat als er besparingsmogelijkheden gevonden moeten worden, we naar de personeelskosten moeten kijken. De eerder gecommuniceerde werkwijze van stringente afwegingen bij het vervullen van vacatures en het verlengen van contracten blijft ook in 2024 van kracht.
Het aantal personeelsleden zal de komende jaren licht afnemen, waarbij we ons nadrukkelijk richten op een goede balans tussen wetenschappelijk en ondersteunend personeel, passend bij de instroom van studenten en de financiering die we ontvangen.
Onlangs hebben we het jaarlijks Lange Termijn Strategisch Huisvestingsplan (LTSH) opgesteld en gedeeld met de Universiteitsraad. De investeringen hierin zijn aanzienlijk teruggebracht. De focus ligt op het investeren in bestaande onderwijs- en onderzoeksfaciliteiten en het verduurzamen daarvan. In het recente nieuwsbericht hierover kun je meer lezen over de keuzes die we voorstellen.
De komende tijd blijven we kritisch op de uitgaven die we doen en we vragen iedereen om met ons mee te denken. Bijvoorbeeld of inhuur noodzakelijk is voor een taak of project, of bij het kiezen van de meest efficiënte en effectieve oplossing. Dit doen we op het niveau van de hele UT, maar het moet ook gebeuren in de verschillende eenheden en afdelingen.
Wat merk je ervan?
De financiële situatie van de UT heeft invloed op ons dagelijks werk. Soms UT-breed, bijvoorbeeld in serviceniveaus voor specifieke diensten. Maar ook op het niveau van specifieke dienstonderdelen, faculteiten of wetenschappelijke instituten kunnen keuzes effect hebben. Waar nodig informeren zij je verder over de keuzes en consequenties. Sommige plannen moeten nog verder uitgewerkt worden en zullen de komende weken en maanden vorm krijgen.
De financiële discussie is een onderwerp van discussie binnen onze gemeenschap, wat begrijpelijk is omdat het voor iedereen gevolgen kan hebben. Soms zullen er maatregelen genomen moeten worden die pijnlijk kunnen zijn, maar noodzakelijk in de huidige situatie. We begrijpen heel goed dat de huidige situatie onzekerheid met zich mee kan brengen. Als je je zorgen maakt, bespreek dit dan in je team, met je leidinggevende of met de HR-afdeling van je eenheid.
Specifieke informatie voor diensten en faculteiten
Indien beschikbaar vind je hieronder specifieke informatie uit je dienst of faculteit (indien beschikbaar). Hiervoor dien je ingelogd te zijn.
Hieronder vind je een overzicht van alle recente nieuwsberichten over dit onderwerp.
- 22 May, 2024Executive Board video reflecting on UT's finances
The Executive Board recently had a conversation about the financial challenges we face and how we deal with them, led by Huub Ruel, who is involved with University College Twente as Academic Development project leader, and who regularly leads discussions on various occasions.
- 27 Mar, 2024Changing landscape calls for an agile and financially solid university
The landscape for universities has changed rapidly over the past year. While the costs of academic education and research have risen substantially (for instance because of inflation, the new collective labour agreement and energy), our revenues are actually falling. We need to be prepared for a drop in our international intake, knowing that demographics in the Netherlands may also mean fewer rather than more students. Funding for higher education and research is under pressure, as we have seen with the pause in the Growth Fund. It presents our university - like all other universities in the country - with major challenges.
Those challenges require an organisation that is agile and financially solid. But also an organisation that makes choices in what we do and don't do: prioritising, in other words. We would like to take you through what we are doing together to make that happen.
- 20 Dec, 2023Consent from University Council for Budget 2024
- 8 Dec, 2023UT’s finances: a look at the latest management report
- 29 Nov, 2023UT 2024 budget presented to University Council
- 8 Nov, 2023Summary: University of Twente's financial challenges
- 26 Oct, 2023Measures and collaborative efforts to maintain UT's financial health
- 22 Sep, 2023Maintaining a healthy financial perspective together
- 21 Jun, 2023Spring Memorandum: University of Twente faces financial challenges