HomeNieuws & eventsVoorbij het zwart-witdenken: leer hoe jij niet verstrikt raakt in polarisatie
Vlak met zwarte en witte vlakjes met polariserende uitspraken

Voorbij het zwart-witdenken: leer hoe jij niet verstrikt raakt in polarisatie Een interactieve wokshop door Dare to be Grey

Polarisatie lijkt toe te nemen. Ook binnen onze universiteit. Of het nu gaat om discussies over duurzaamheid en het klimaat, gewelddadige conflicten in de wereld, diversiteit en inclusie, of over de spanning tussen wetenschap en persoonlijke overtuigingen. Verschillen tussen mensen en tussen wat mensen denken en vinden worden steeds vaker benadrukt en uitvergroot. Polarisatie hoeft niet schadelijk te zijn. Zeker niet binnen onze universiteit, want de universiteit is een plek voor debat, voor het uitwisselen van ideeën en voor het delen van ervaringen. Maar polarisatie moet niet de overhand nemen. Het doel van debatten en discussies is namelijk lang niet altijd om tot een compromis te komen of om anderen te overtuigen. Je gaat vooral op zoek naar een gemeenschappelijke basis. En die basis biedt het vertrouwen dat we nodig hebben om samen te leren, te werken en te leven.

Dus wil jij leren hoe je constructieve gesprekken kunt voeren zonder dat polarisatie de overhand neemt? Doe mee aan onze interactieve workshop en ontdek praktische strategieën om effectief te communiceren in een verdeelde wereld. Deze workshop is erop gericht jou de tools te geven die je nodig hebt om met polarisatie om te gaan en het te verminderen, of je nu gevoelige onderwerpen bespreekt of sterke tegenstrijdige meningen online tegenkomt.

Wil jij bijdragen aan het verminderen van polarisatie? Geef je dan snel op!
Ik meld mij aan!

Jordy Nijenhuis, directeur van Dare to be Grey geeft de workshop. Dare to be Grey is een organisatie die zich inzet voor het overbruggen van kloven en het bevorderen van constructieve gesprekken. Met programma’s en workshops stimuleert Dare to be Grey mensen om voorbij zwart-witdenken te kijken en de vaak vergeten middenweg te waarderen. Ze helpen deelnemers om met meer empathie en begrip in gesprek te gaan over complexe onderwerpen en kwesties. Door jouw bijdrage maken we van deze workshop een plek waar iedereen actief bijdraagt aan het verminderen van polarisatie. Doe mee en ontdek hoe jij het verschil kunt maken! Heb je een vraag? Neem dan even contact op met de mede-initiatiefnemers van het DE&I Team.