HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenPolitieke top te gast bij Universiteit Twente en Tubantia

Politieke top te gast bij Universiteit Twente en Tubantia

Pieter Omtzigt (NSC) bijt op 6 november het spits af en Rob Jetten (D66) heeft op 17 november het laatste woord. In de periode daartussen komt vrijwel elke dag een lijsttrekker van een landelijke politieke partij naar onze campus. De politieke top van Nederland komt naar Enschede. En jij kan daar bij zijn! Schrijf je in als bezoeker bij een van de politieke talkshows en stel de vraag die jou op de lippen brandt.

Het schema is rond, het aftellen begonnen. Het Amfitheater in de Vrijhof op de Campus van Universiteit Twente wordt ingericht als politieke arena. Maandag 6 november om half twaalf ontvangen voormalig politiek duider van de NOS Ron Fresen en Tubantiajournalist Fardau Wagenaar de eerste van tien lijsttrekkers: Pieter Omtzigt.

Van Torentje naar Torentje bijwonen? Aanmelden kan nu
Meld je aan
Je krijgt van deze aanmelding een bevestiging. Uiterlijk twee werkdagen voor aanvang van het gesprek volgt de definitieve uitnodiging. Aanmelding is geen garantie voor toegang tot de zaal, alleen als je deze definitieve uitnodiging krijgt dan heb je echt een plek in de zaal.

Acht nieuwkomers

Nieuwkomer Omtzigt weet zich in goed gezelschap. Ook Chris Stoffer (SGP), die civiele techniek studeerde aan de Universiteit Twente, Henri Bontenbal (CDA), Frans Timmermans (PvdA/GroenLinks), Caroline van der Plas (BBB), Dilan Yesilgöz (VVD), Mirjam Bikker (CU) en Rob Jetten (D66) schuiven voor het eerst aan bij Van Torentje naar Torentje. Lilian Marijnissen (SP) en Laurens Dassen (Volt) waren in 2021 ook van de partij en kennen het klappen van de zweep. Geert Wilders (PVV) was twee keer eerder te gast in Enschede, maar bedankt dit keer voor de eer. Datzelfde geldt voor Esther Ouwehand van Partij voor de Dieren.

Swingcity Enschede

De serie lijsttrekkersgesprekken Van Torentje naar Torentje is een initiatief van De Twentsche Courant Tubantia en Universiteit Twente. 'Van Torentje naar Torentje' symboliseert de verbinding tussen Twente en politiek Den Haag, de twee iconische torens op laagwater: het kunstwerk op de campus van de Universiteit Twente (Het Torentje van Drienerlo) en de werkkamer van de premier (Het Torentje) bij het Binnenhof in Den Haag.

Vinod Subramaniam

Al sinds 1961 zijn studenten, medewerkers en alumni van de Universiteit Twente sterk maatschappelijk verbonden. We blijven voortdurend in contact met beleidsmakers in Den Haag om zo Twente vooruit te helpen. Voor Tubantia is dat niet anders. Daarom slaan we opnieuw samen een brug tussen de politieke arena in Den Haag en de betrokken burger in Twente. Ik ben er trots op dat het wederom gelukt is de politieke top naar onze campus te halen.

Vinod Subramaniam

Doel is de fysieke en symbolische afstand tussen Den Haag en Twente in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november zo klein mogelijk te maken. Je verstaat elkaar beter en komt sneller tot de kern als lijntjes kort zijn. Sinds 1998 zijn er acht verkiezingen voor de Tweede Kamer geweest en steeds maakten vrijwel alle politieke kopstukken campagnetijd vrij om af te reizen naar 'swingcity’ Enschede voor een goed gesprek.

De laatste editie van Van Torentje naar Torentje was bijzonder omdat er beperkende maatregelen van kracht waren vanwege corona. De lijsttrekkers zaten in een afgesloten studio aan een lange tafel op anderhalve meter afstand van de interviewers. Zonder live publiek. Dat kon het gesprek thuis via een livestream volgen.

Huiskamersetting

Gelukkig kunnen er deze keer weer toeschouwers bij zijn in het Amfitheater. Op het podium heeft de steriele talkshowdesk plaatsgemaakt voor een comfortabele loungebank. In een knusse huiskamersetting hopen de gespreksleiders de politici te verleiden tot uitspraken over hun passies, politieke drijfveren én persoonlijke strubbelingen.

Want lijsttrekkers zijn óók homo, vrijwilliger en mantelzorger, rijden al dan niet elektrisch of met openbaar vervoer, hebben studerende kinderen met een studieschuld, zijn opgegroeid in een andere cultuur of op een boerderij. In een goed gesprek van een uur komen dan vanzelf ook onderwerpen aan bod die niet staan 'voorgekauwd’ in partijprogramma’s. En dat maakt de serie Van Torentje naar Torentje zo leuk en verassend.

Bijwonen

Per aflevering is er plek voor circa 100 belangstellenden op de tribune. Die kunnen zich aanmelden op tubantia.nl/vtnt. De animo is altijd groot, dus wees er snel bij. Op het aanvraagformulier kun je drie lijsttrekkers naar keuze aanvinken, je krijgt er één toegewezen. De aanmelding is individueel, groepen kunnen niet worden aangemeld.

Heb je een prangende vraag voor een van de lijsttrekkers? Schroom niet die mee te sturen. Daarvoor is ruimte vrijgemaakt op het aanmeldformulier. De kans bestaat dat je hem zelf mag stellen tijdens het lijsttrekkersgesprek.

Alle afleveringen worden live gestreamd op tubantia.nl en utwente.nl. Via sociale mediaplatforms Facebook, Instagram en X (hashtag #vtnt) kun je meediscussiëren en vragen stellen. Een moderator houdt de reacties in de gaten en kan live ‘inbreken’ in het gesprek met een relevante opmerking van een volger buiten de zaal.

Van Torentje naar Torentje bijwonen?
Meld je aan