HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenUniversiteitsraad stemt in met begroting 2024

Universiteitsraad stemt in met begroting 2024

Met de instemming van de Universiteitsraad is een belangrijke stap gezet in het vaststellen van de begroting van de Universiteit Twente voor 2024. De UR kwam woensdag 20 december bijeen om het advies aan het College van Bestuur te bespreken. In de bijeenkomst zette het CvB uiteen hoe zij in het aankomend jaar aan de slag gaat met de financiële uitdagingen. Het realiseren van de financiële taakstellingen die zijn opgenomen in de begroting op een verantwoorde manier is realistisch en haalbaar, maar vraagt een flinke inspanning van iedereen. Een dag na de instemming van de Universiteitsraad gaf ook de Raad van Toezicht van de UT haar goedkeuring.

Onderwijskwaliteit staat voorop

De Universiteit Twente werkt in de komende periode de keuzes en maatregelen die voortvloeien uit de begroting verder uit. In ons eerdere nieuwsbericht lees je meer over de belangrijkste prioriteiten daarbij. De uitgangspunten zoals geformuleerd in het visiedocument Shaping2030 blijven leidend.

Het op peil houden van de kwaliteit van het onderwijs heeft grote prioriteit. In de landelijke vergelijkingen zoals de Nationale Studenten Enquête scoort de UT de afgelopen jaren steevast bij de beste universiteiten. De UT wil die leidende positie in studentwaardering behouden en blijven versterken. Dat vraagt om prioriteit in de inzet van medewerkers, maar ook de inzet van middelen voor het behoud van onderwijsfaciliteiten in de breedste zin.

Toekomstbestendige keuzes

Ook wordt bij het vervolg nadrukkelijk gekeken naar de toekomstbestendigheid van keuzes: zijn deze in lijn met onze visie? Draagt het bij aan onze langetermijndoelen en bouwt het op een goede manier voort op wat we hebben bereikt in het verleden?

Ook werken we aan de weerbaarheid van onze organisatie, om in de toekomst goed te kunnen inspelen op veranderingen. De huidige financiële situatie en het perspectief voor de toekomst, bijvoorbeeld als gevolg van dalende studenteninstroom vragen om wendbaarheid en flexibiliteit. Ook dat vraagstuk zullen we de komende tijd, samen met de diensten en faculteiten, veel aandacht geven.

Actieve sturing en monitoring

Het realiseren van de voornemens zoals geformuleerd in de begroting vraagt om actieve sturing op alle niveaus. Zowel op het niveau van de universiteit als op het niveau van de faculteiten en diensten zal het monitoren van de voortgang een belangrijke rol innemen zodat tijdig bijgestuurd kan worden door CvB, faculteitsbesturen en dienstdirecteuren, wanneer de situatie daarom vraagt. De medezeggenschapsorganen, zoals de Universiteitsraad en de faculteits- en dienstraden, zullen elk op hun domein het gesprek hierover kunnen voeren. Op die manier borgen we samen dat we een realistische koers inzetten, die leidt tot wat we beogen en beperken we ongewenste neveneffecten.

Medezeggenschap

In de afgelopen weken was er intensief overleg tussen de UR en het College van Bestuur. In haar advies vraagt de Universiteitsraad aandacht voor een aantal vraagstukken. Bijvoorbeeld over de haalbaarheid van de financiële doelstellingen, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs. Maar ook het effect op het personeel is een aandachtspunt geweest in die besprekingen. Het is nog niet overal helder welke keuzes er gemaakt worden en wat daarvan het effect zal zijn. Ook vraagt de UR aandacht voor de communicatie, zowel in het onderstrepen van de urgentie richting de organisatie, als het inzichtelijk maken van de situatie en de keuzes die worden gemaakt.

De dienst- en faculteitsraden, die eerder in hun eigen eenheid kritisch adviseerden over de begroting van de afzonderlijke eenheden, gaven veelal vergelijkbare signalen af. Er is breed begrip dat de financiële opgave vraagt om bijsturing, maar ze vragen aandacht voor de uitvoering en de effecten van specifieke maatregelen binnen hun eenheid. Hiermee gaan faculteitsbesturen en directeuren aan de slag in het vervolg.

Het College van Bestuur is blij met de betrokkenheid constructieve opstelling van de Universiteitsraad. Het CvB herkent zich in de aandachtspunten die de UR inbracht. Het realiseren van de financiële taakstellingen op een verantwoorde manier is zeker haalbaar, maar vraagt een flinke inspanning van iedereen. Het CvB zal dit goed monitoren en bijsturen en actie nemen waar nodig.

Communicatie

In de komende periode zullen we de UT-gemeenschap op de hoogte houden van de financiële uitdagingen, de keuzes die we maken en de voortgang die we daar op maken. Dat doen we door frequente nieuwsupdates op de serviceportal, maar we hebben ook een apart gedeelte ingericht waar alle informatie is gebundeld. Deze zal in de komende periode verder worden aangevuld.

Besluitvormingsproces

Instemming van de Universiteitsraad is een belangrijke stap in het proces van het vaststellen van de begroting. Ook de Raad van Toezicht moet goedkeuring geven. Dat deed het toezichthoudende orgaan in haar vergadering van donderdag 21 december. Het verkrijgen van goedkeuring van de RvT is de laatste stap in het besluitvormingsproces.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)