HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenPositieve beoordeling voor kwaliteitsborging UT

Positieve beoordeling voor kwaliteitsborging UT

Afgelopen 31 mei heeft de UT een positieve beoordeling ontvangen over de manier waarop het kwaliteitsborgingssysteem voor onderwijs is opgezet. De beoordeling betrof een tussenevaluatie op de instellingsvoorwaarden voor kwaliteit van onderwijs en is uitgevoerd door een extern panel van deskundigen. Het panel werd voorgezeten door prof.dr. Anja Oskamp en bestond verder uit prof. Frank van der Duyn Schouten, prof. Ellen Giebels, Selin Yağmur (student-lid) en drs. Suzanne den Tuinder (secretaris). Het panel heeft op basis van documenten en gesprekken, met onder andere studenten en opleidingsdirecteuren, gekeken of het kwaliteitsborgingssysteem van de UT robuust genoeg is voor de komende jaren en instellingstoets die plaatsvindt in 2025.

Aan het einde van de dag koppelde het panel haar voorlopige conclusies terug. Het panel zag een toegewijde staf, betrokken studenten, een sterke gemeenschap en een bestuur met visie, wat leidt tot een toekomstbestendige universiteit met ruime aandacht voor onderwijs. Het panel deelde ook enkele aanbevelingen voor verbetering. Deze gaan onder meer in op het hebben van aandacht voor signalen uit het informele circuit, het bevorderen van ‘van elkaar leren’ en het ruimte geven aan onderwijstalent.

De voorwaarden voor kwaliteit van onderwijs zijn vastgelegd in wettelijke kaders. Eens per zes jaar wordt de instelling beoordeeld door een extern panel van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO), dat nagaat in hoeverre de instelling aan deze voorwaarden voldoet. Aanvullend worden alle opleidingen die bachelor- of een mastergraad afgeven eens per zes jaar door een extern panel van deskundigen beoordeeld.

De UT voldoet aan de instellingstoets sinds 2013 en is positief her-beoordeeld in 2019. Een volgende beoordeling volgt in 2025. Ter voorbereiding op die beoordeling neemt de UT onder meer de aanbevelingen van dit panel mee.