HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenJaarverslag 2022: de wereld verandert, de UT verandert mee

Jaarverslag 2022: de wereld verandert, de UT verandert mee

In haar jaarverslag legt de Universiteit Twente verantwoording af over het gevoerde beleid en de realisatie van de plannen. Het verslag dat terugkijkt op 2022 werd vandaag gepubliceerd. Een noviteit: er is nu een mooie digitale versie beschikbaar en het jaarverslag is zowel in het Nederlands als het Engels.

Zestigjarig bestaan

2022 was het jaar waarin de Universiteit Twente haar zestigste verjaardag vierde. Het College van Bestuur daarover: “Het landschap waarin de UT zich in die zestig jaar bewoog veranderde sterk, de UT veranderde daarin mee. Waar aanvankelijk de nadruk lag op het versterken van de economische vitaliteit van de regio, heeft die opgave waar de universiteit zich voor stelde steeds meer een breed maatschappelijk karakter gekregen. De samenleving staat voor grote uitdagingen. Shaping2030, onze instellingsstrategie, is gericht op het genereren van maatschappelijke impact die helpt deze uitdagingen aan te gaan.”

BIJDRAGEN AAN EEN RECHTVAARDIGE, DUURZAME EN DIGITALE WERELD

Ook in 2022 hebben we mooie voorbeelden gezien van de wijze waarop we succesvol bijdragen aan een rechtvaardige en meer duurzame wereld, die de kansen van technologie en digitalisering optimaal benut. Dat doen we bijvoorbeeld door het opleiden van jong talent dat de wereld van morgen vormgeeft. Steevast scoort de UT hoog in de Nationale Studenten Enquête, die de tevredenheid van studenten over hun studie meet. In 2022 stonden we opnieuw in de bovenste regionen, wat laat zien dat we studenten een aantrekkelijke en relevante opleiding te bieden hebben. De persoonlijke benadering wordt zeer gewaardeerd en er is een grote mate van tevredenheid over de kwaliteit van het onderwijs en de faciliteiten die de UT in huis heeft. Hoe positief het oordeel van studenten ook is, het blijft een grote uitdaging studenten te enthousiasmeren voor een studie in Twente, getuige de instroomcijfers.

Ook onze onderzoeks- en valorisatie-activiteiten dragen wezenlijk bij aan een betere wereld. Onze wetenschappers mengen zich actief in het publiek debat over oplossingen voor grote opgaven zoals het toekomstbestendig maken van de gezondheidszorg, de klimaatcrisis en digitalisering. We verbinden ons aan initiatieven in de regio, maar ook daarbuiten. Onze samenwerkingen in Apeldoorn, in Zwolle en met de Vrije Universiteit in Amsterdam krijgen steeds meer gestalte en stellen ons in staat ook daar maatschappelijk impact te maken. Citizen science, waarbij burgers een nauwere betrokkenheid hebben bij wetenschappelijk onderzoek, is bij de UT sterk in opkomst en open access publiceren wordt steeds meer de norm, waarmee we borgen dat opgedane kennis voor een breed publiek toegankelijk is.

DIGITAAL EN TWEETALIG

Dit jaar is het jaarverslag in een nieuw jasje gestoken. Deze is niet meer alleen als pdf-beschikbaar, maar is op een handige manier door te bladeren in een digitale tool. Bovendien is het jaarverslag voor het eerst in zowel Nederlands als Engels beschikbaar, vanuit de wens dat het jaarverslag goed toegankelijk is voor de hele UT-gemeenschap en alle andere belanghebbenden.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)