HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenNieuwsupdate over voortgang internationalisering

Nieuwsupdate over voortgang internationalisering

Afgelopen week hebben we je via de mail van afsluiting academisch jaar geïnformeerd over de manier waarop we bij de UT willen omgaan met het internationaliseringsvraagstuk. Zo hebben we de bouwstenen bepaald op basis waarvan wij ons beleid op dit gebied verder willen vormgeven.

Deze bouwstenen zijn bedoeld om binnen de faculteiten e.e.a. te verduidelijken en de dialoog aan te gaan over hoe wij met internationalisering in onze organisatie willen omgaan. Dit in afwachting van de maatregelen rond internationalisering die het ministerie van OCW voorbereidt.

Nu is het je ongetwijfeld niet ontgaan dat het kabinet afgelopen week is gevallen. Dit betekent dat er hoogstwaarschijnlijk geen nieuw beleid op cruciale dossiers komt en dat deze controversieel worden verklaard. Bepaalde wetsvoorstellen en onderwerpen worden dan niet in behandeling genomen door de Eerste Kamer respectievelijk de Tweede Kamer der Staten-Generaal gedurende de periode waarin het kabinet demissionair is. In november komen er waarschijnlijk nieuwe verkiezingen en daarna zullen, zodra er een kabinet is geformeerd, vraagstukken weer opgepakt gaan worden.

Wat dit voor het internationaliseringsvraagstuk betekent is nog niet bekend. Naar verwachting zal het conceptswetsvoorstel in of na de zomer ter consultatie worden voorgelegd, waaronder aan de universiteiten. Alle universiteiten hebben inmiddels wel een concept tekst ontvangen met de richtingen van het maatregelenpakket van het ministerie van OCW. Via de weg van Universiteiten van Nederland en de 4TU Federatie zullen we als UT onze reacties daarop geven, de voorbereidingen hiervan zijn al in volle gang.

Of de concept wettekst wordt opengesteld voor publieke consultatie is ook nog niet bekend. Zodra dit gebeurt, zullen we je daarvan op de hoogte stellen. Het is dan ook mogelijk om zelf je reactie hierop kenbaar te maken bij het ministerie.

Ondertussen gaan we als UT onverminderd voort op de ingeslagen weg. Dat betekent dat we na de zomer vanuit onze eigen waarden, in het bijzonder vanuit onze inclusie gedachte, verder gaan met het vertalen van de conceptbouwstenen naar vertrekpunten voor UT-beleid.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)