HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenUniversiteiten kritisch op wetsvoorstel internationalisering in balans

Universiteiten kritisch op wetsvoorstel internationalisering in balans

Onlangs presenteerde het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het concept-wetsvoorstel Internationalisering in balans. Met dit wetsvoorstel worden instrumenten geïntroduceerd om internationalisering beter te kunnen beheersen. De regels voor het verzorgen van hoger onderwijs in het Nederlands en een andere taal dan het Nederlands worden aangepast. Daarnaast krijgen instellingen de mogelijkheid om de numerus fixus gerichter in te stellen.

De afgelopen weken heeft dit concept-wetsvoorstel voor consultatie opengestaan. Belanghebbenden konden middels een reactie hun zienswijze geven op het voorstel. Afgelopen vrijdag sloot de periode voor het indienen van een reactie.

Ook de Universiteit Twente heeft in een reactie laten weten kritisch te zijn op het wetsvoorstel. We begrijpen de gedachte, maar vragen aandacht voor de uitvoerbaarheid. De UT vraagt het ministerie om meer aandacht te hebben voor de verschillen tussen universiteiten en regio’s dan nu het geval is.

Met haar reactie sluit de UT aan bij de zienswijzen die zijn ingediend door de gezamenlijke technische universiteiten in 4TU, en koepelorganisatie Universiteiten van Nederland.

De reacties zijn te lezen via onderstaande links: