HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenStarters- en stimuleringsbeurzen voorlopig ‘on hold’

Starters- en stimuleringsbeurzen voorlopig ‘on hold’

De Universiteit Twente heeft besloten de starters- en stimuleringsbeurzen voorlopig on hold te zetten. Dat betekent dat er geen nieuwe beurzen worden verleend en dat door de wetenschappers die een beurs hebben toegekend gekregen geen uitgaven meer mogen worden gedaan ten laste van deze beurs. Deze maatregel volgt direct op het besluit van het kabinet om te bezuinigen op de financiering van de starters- en stimuleringsbeurzen.

Omdat de financiering van deze beurzen stopt, is het voor de UT niet mogelijk om uitgaven in het kader van deze beurzen voort te zetten: er zou een financieel tekort van 13,3 miljoen euro ontstaan. Dat bedrag is te groot voor de UT om zelf op te vangen.

De UT betreurt het bijzonder dit besluit te moeten nemen, in het bijzonder voor de betrokken wetenschappers, maar ziet gezien de omvang van het mogelijk tekort geen andere mogelijkheid dan dit pijnlijke besluit te nemen. In de afgelopen twee jaar werden door de UT 110 startersbeurzen en 24 stimuleringsbeurzen toegekend aan wetenschappers.

Reeds aangegane verplichtingen worden gerespecteerd, er mogen echter geen verdere uitgaven vanuit de beurzen worden gedaan. De wetenschappers die het betreft zijn vandaag per brief geïnformeerd. Op korte termijn ontvangen zij van de HR-managers van de faculteiten verdere informatie over het vervolg.

Het betreft een voorlopig besluit, in de komende periode gaan we de situatie verder onderzoeken. In samenspraak met diverse stakeholders werken we een passende oplossing voor deze nieuwe situatie.

Starters- en stimuleringsbeurzen

Het Ministerie van OCW stelde de beurzen in 2022 in om jonge academici te ondersteunen bij de start van hun wetenschappelijke carrière. Doel van de beurzen is het stimuleren van ongebonden onderzoek en verlagen van de werk- en aanvraagdruk bij onderzoekers. Zij konden met de beurs bijvoorbeeld een promovendus aanstellen of onderzoekstijd en faciliteiten financieren.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)