HomeNieuws & eventsSolar Team Twente gedeeld tweede na derde challengedag

Solar Team Twente na 1579.9 kilometer gedeeld tweede na dag drie van de Sasol Solar Challenge

Op de derde dag van de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika heeft Solar Team Twente de voorlopige gedeelde tweede plek bemachtigd. Na een nek-aan-nek race gedurende de control,- en loopstops kwam het team om iets na 17.00 uur aan in Kuruman.

Solar Team Twente begon de race vanaf de tweede positie, achter Brunel Solar Team, met beide teams gelijk in het klassement op 930.9 kilometers. Innoptus Solar Team volgde op de derde plaats met 922.4 kilometers. Kort na de start haalde Solar Team Twente het team van Brunel in en reed enkele minuten eerder binnen bij de controlestop dan de twee andere teams. Ondanks een minuut straftijd konden ze eerder vertrekken dan de concurrentie.

Minuut straftijd

Het Twentse studententeam reed goed weg bij de andere teams; Ze kwamen bij de controlestop enkele minuten eerder binnen dan de concurrentie. Ondanks een minuut straftijd konden de studenten eerder vertrekken dan de concurrentie. Die minuut straftijd had het team gisteren opgelopen door iets verlaat binnen te komen. De teams krijgen tot 17.00 uur om te arriveren op het eindpunt van de dag. Iedere minuut later zal de dag erna op een later moment moeten worden uitgezeten.

De loops die volgden verliepen soepel en kenden een fijn wegdek. Het racekonvooi verloor nog wel wat snelheid door langzaam rijdend verkeer. Daardoor wist Innoptus Solar Team kort achter ze aan te sluiten. Bij de loopstop waren de Belgen sneller uit de auto en hiermee haalden zij het Twentse studententeam in. De volgende loops werden vlak achter de Belgische zonneauto uitgereden. Brunel Solar Team volgde op ongeveer twee minuten achterstand.

Finish in Kuruman

Het laatste stuk verliep opnieuw vrij soepel. De weg was rustig en er kon goed doorgereden worden tot de finish in Kuruman. Onderweg haalde het studententeam uit Twente nog een aantal zonneauto’s uit het klassement in. Innoptus Solar Team had gekozen om nog een laatste halve loop te rijden om hun voorsprong in kilometers te vergroten op de Nederlandse teams. Hierdoor kwamen zij echter 16 minuten later binnen dan de eindstop van 17.00 uur. Wat betekent dat zij morgen gedurende de dag 22 minuten zullen moeten stilstaan. Het team uit Twente zal dus morgen wederom als tweede van start gaan.