HomeNieuws & eventsDag 5: Solar Team Twente behoudt sterke positie

Solar Team Twente behoudt sterke positie in Sasol Solar Challenge

Na de vijfde challengedag in Zuid-Afrika eindigt het team, ondanks een tijdstraf van gisteren, op een voorlopige tweede plaats in het klassement. Het gaat nek-aan-nek in de Sasol Solar Challenge. De verschillen in de top drie van de Challenger klasse zijn minimaal.

Dankzij het geweldige optreden van gisteren mocht Solar Team Twente vanochtend om stipt 08:00 uur als eerste vertrekken. De route van vandaag maakte een vlotte rijstijl mogelijk en daarmee ontstond er een spannende strijd. Innoptus Solar Team haalde de Twentse studenten al snel in en vlak voor de eerste stop in het plaatsje Pofadder kwam ook Brunel Solar Team langszij. Op de weg betekende dit een derde plek.

Herstel na tijdstraf

Omdat Solar Team Twente gisteren iets te laat binnenkwam, moest het team nog een tijdstraf uitzitten. Halverwege de eerste loop kwam het Twentse studententeam de teams uit Delft en Leuven tegen. Beide teams waren iets uitgelopen, maar het team bleef scherp en hield vertrouwen in hun strategie.

In totaal reed het Twentse team zes loops vandaag, net zoveel als Brunel Solar Team. Innoptus Solar Team reed nog twee extra loops en neemt daardoor de koppositie van Twente weer over. Solar Team Twente staat daarmee met 2777.3 gereden kilometers op een tweede plek in het klassement.

Innovatie: SABINE

Een van de innovaties van afgelopen jaar is SABINE, de Solar Array Balancing Interfase New Edition. “SABINE balanceert onze zonne-inkomsten”, vertelt Roosmarijn Meijers, Electrical Engineer van het team. “Er is altijd wel ergens schaduw op het zonnepaneel, bijvoorbeeld door de bestuurscabine. De werking van het zonnepaneel zelf zorgt ervoor dat wanneer er ergens schaduw is, de cellen die daarop aangesloten zitten ook reageren alsof er schaduw op valt. De by-pass diodes zorgen ervoor dat de cellen in de schaduw uitgezet worden en daarmee wordt hun effect op de andere cellen opgeheven. SABINE zorgt ervoor dat de cellen geen invloed op elkaar meer hebben, hierdoor zijn de bypass diodes niet meer nodig en hoeven er geen cellen meer uitgezet te worden.”

SABINE regelt feitelijk dat elke cel op zijn eigen optimum energie produceert. Tijdens de race merkte het team dat de prestatieverbetering door SABINE soms zelfs groter was dan verwacht, wat een significante bijdrage leverde aan hun succes.

Morgen zuidwaarts

Solar Team Twente overnacht vanavond in Springbok. Vanaf morgen rijdt het team naar het zuiden in plaats van het westen, wat flinke invloed kan hebben op de weersomstandigheden en hoogteverschillen. Het wordt spannend welk team en welke auto hier het beste mee om zal gaan.