HomeNieuws & eventsDag 7: Solar Team Twente verkleint gat met de nummer één

Solar Team Twente trotseert bergen en verkleint gat met de nummer één van Sasol Solar Challenge

Solar Team Twente heeft wederom een indrukwekkende prestatie geleverd tijdens de Sasol Solar Challenge. Doordat het team één loop meer reed dan nummer één Innoptus Solar team heeft Twentse studententeam nog maar een achterstand van 54,4 kilometer. Op vrijdag vindt de laatste etappe plaats en zal het team rond 15:00 uur de officiële finishlijn in Kaapstad passeren.

De dag stond in het teken van de beruchte 'blind stage'. Pas gisterenavond kreeg het team te horen welke route ze moesten rijden. Die route had veel hoogteverschillen en een steile klim, wat een flinke uitdaging vormde voor de zonneauto’s.

De avond voorafgaand aan de ‘blind stage’ werd door meerdere disciplines hard gewerkt om de auto en de route zo goed mogelijk voor te bereiden op het onbekende. Vooral het service team had een korte nacht, zij hadden bijna de gehele nacht doorgewerkt om de auto voor te bereiden op de hoogtemeters eraan kwamen. De grootste uitdaging hierin lag in het nalopen en afstellen van de remsystemen. Vlak voor zonsopkomst werd de laatste hand aan de auto gelegd en kon het team starten aan de onbekende etappe.

Snel aan kop

Na een pittige nacht vertrok het team vanochtend om 08:00 uur, klaar voor een uitdagende dag. Desondanks bleef Solar Team Twente vandaag aan kop op de weg, zonder Brunel Solar Team of Innoptus Solar Team in zicht. "Het glooiende landschap en de steile hellingen voegen echt een extra dimensie toe aan de challenge," aldus het team.

Het ochtendzonnetje brak snel door en zorgde voor gunstige omstandigheden terwijl het team door het adembenemende landschap van de West-Kaap reed. Onderweg voerde Solar Team Twente een vlekkeloze coureurswissel uit, waarna ze snel doorreden naar de eerste stop van de dag. Bij hun controlstop wist het team hun voorsprong te behouden op zowel Innoptus Solar Team, dat ongeveer vijf tot tien minuten later arriveerde, als Brunel Solar Team, dat een kwartier later kwam.

Gat verkleinen

Tijdens de loops liep Solar Team Twente op de weg verder uit op Brunel Solar Team en Innoptus Solar Team. Maar op de ranglijst gaat het niet om de finishtijd, maar om het totaal aantal gereden kilometers. Doordat Innoptus Solar Team eerder in de challenge enkele loops meer heeft gereden, had Solar Team Twente nog een gat te overbruggen. Om morgen nog kans te maken op de overwinning moest Solar Team Twente meer loops rijden dan de concurrentie.

Ook dat lukte! Na tien loops eindigde Solar Team Twente de dag met een voorsprong: één loop meer dan Innoptus Solar Team en twee meer dan Brunel Solar Team. Om 17:09 kwamen ze binnen op de finishlocatie in Riebeek-Kasteel. Het team staat nu voor een nieuwe uitdaging: een tijdstraf die ze morgen bij een van de stops moeten uitzitten en een gat van 54,4 kilometer tot Innoptus Solar Team. Maar ze blijven vastberaden: "We gaan er morgen alles aan doen om de Belgen in te halen!"

Morgen laatste etappe

De laatste etappe belooft spannend te worden, met opnieuw een route vol hoogteverschillen en een langere, steile klim. Solar Team Twente is klaar voor de laatste dag van deze uitdaging en zal morgen, vrijdag 20 september, om 15:00 de officiële finishlijn in Kaapstad oversteken.