HomeNieuws & eventsVijfde aflevering met Caroline van der Plas
Emiel Muijderman / Tubantia

Tijdens vijfde aflevering Van Torentje naar Torentje in gesprek met Caroline van der Plas

Caroline van der Plas zag haar partij als een openbaring voor de regio. Nadat ze een aantal weken gelden haar campagne aftrapte in Lattrop, was ze nu weer terug voor Van Torentje naar Torentje. Het was voor haar de eerste keer op de Universiteit Twente.

Het gesprek met de Twentsche Courant Tubantia en de Universiteit Twente ging over de regio, de wetenschap en de zorg. Volgens haar verschillen de dorpen in op het platteland niet zoveel van stadswijken. "Ze willen gewoon hun rekeningen kunnen betalen en makkelijke oplossingen", verklaart ze. Ze is bezorgd wat de nieuwste Euroepese plannen voor natuurherstel betekenen voor de boeren en de woningbouw. Daarom wil ze volgend jaar ook meedoen met de Europese verkiezingen om dergelijke wetten te veranderen.

Wetenschappelijke modellen

Volgens de BBB-lijsttrekker kloppen wetenschappelijke modellen vaak niet. Ze veranderen vaak en slaan de discussie dood. "Iedereen in de politiek tovert een onderzoek tevoorschijn. Volgens de wetenschap zit het zo. Daarna komt er een onderzoek dat wat anders vindt", vertelt ze. "Juist wetenschappers bevragen elkaar steeds, niet omdat ze twijfelen, maar omdat ze de goede dingen willen onderzoeken met resultaten die dan ook kloppen. We werken in Nederland te vaak met modellen die dan niet kloppen.

Zorg

Tot de verrassing van interviewers Leo van Raaij (Tubantia) en Huub Ruel (UT) droeg ze zelf de zorg aan als thema. "Het is opmerkelijk dat veel mensen niet zien hoeveel ik heb gedaan in de zorgdebatten. Ik snap het beeld wel, als media mij vragen gaat het altijd over stikstof", vertelt ze. In de opleiding Technische Geneeskunde ziet ze veel toekomst. De BBB wil fors investeren in de zorg. De bejaardenhuizen van vroeger komen wat haar betreft terug en er moet personeel bij. "Als het nodig is dat de staatsschuld oploopt, zodat we oude mensen een waardig einde van hun leven kunnen geven, dan moet dat maar."

Prognose

Haar lievelingscoalitie is centrumrechts. Behalve de BBB zitten daarin de VVD, het NSC, de SGP en de SP. Ze verwacht 22 november een tweestrijd tussen de VVD en NSC, waarbij de twee partijen samen de grootste worden met beide 25 zetels. Haar eigen BBB zet ze op 20 zetels, evenveel als GroenLinks-PvdA. Alleen de PVV met 17 zetels in de buurt van de vier grootste partijen.

De prognose van Caroline van der Plas (BBB)

De prognose van Caroline van der Plas.

Kijk hier het hele gesprek met Caroline van der Plas terug.