HomeNieuws & eventsChris Stoffer terug bij 'zijn universiteit'
Emiel Muijderman / Tubantia

Chris Stoffer komt thuis bij 'zijn universiteit'

Ook voor Chris Stoffer, de lijsttrekker van SGP, is het een soort van thuiskomen bij de Universiteit Twente. In de vierde aflevering ‘Van Torentje naar Torentje’ vertelt hij over zijn studententijd bij de Universiteit Twente, kritiek van Frans Timmermans en zijn steun voor Israël.

Stoffer studeerde Civiele techniek in Enschede. Een wilde studententijd had Stoffer niet. “Ik dronk tijdens mijn studie geen druppel alcohol”, vertelt hij. Wel was hij lid van een studentenvereniging: de Reformatorische Studenten Kring. Waarvan een aantal huidige leden ook aanwezig was in de zaal.

Volkslied Israël

In een gesprek bij NPO Radio 1 mocht hij een nummer aanvragen en koos voor het volkslied van Israël. Hij wilde vooral de Joodse gemeenschap een steun in de rug geven, maar de keuze maakte heel veel los. “Het was niet mijn intentie”, vertelt hij. Toch staat hij achter zijn muzikale keuze. “Ik laat zien waar voor ik sta.”

N18

Eerder werkte Stoffer voor Rijkswaterstaat aan de N18. Hij ging dan ook regelmatig koffiedrinken bij omwonenden bij de N-weg. “De overheid moet een gezicht hebben”, zegt hij over de grote wegenprojecten. Ook steunt Stoffer de aanpak van de N35 en N36. Hij vindt dat niet alleen de bereikbaarheid tussen de grote plaatsen moet verbeteren, maar ook de kleinere dorpen goed bereikbaar moeten blijven en Den Haag daaraan moet bijdragen. “Bij de N18 werd een deel betaald uit de regio. Dat zie je vaker bij projecten op het platteland en in de provincies. Dat is jammer.”

Relatietherapie

Voor de SGP zijn het leven en het gezin de belangrijkste thema’s. Het liefst wil de SGP geen abortussen. De abortussen zijn volgens hem mensen waar kansen in zitten. Voor gezinnen ziet hij graag gratis relatietherapie om (v)echtscheidingen te voorkomen. “Gezinnen in alle fasen van het leven doen er toe. Ze kunnen ook met elkaar leven en zorgen. Keuzevrijheid is bij ons het belangrijkste woord”, aldus Stoffer. Op de vraag over innovaties die het leven verlengen - zoals robots die aan je zorgbed staan - leverde een verrassende reactie op: "Dat soort ontwikkelingen vind ik prachtig en een mooi idee voor ons volgende progamma."

Prognose

In de prognose zet hij zijn eigen partij op vier zetels, één zetel meer dan de SGP nu heeft. VVD en NSC worden volgens Stoffer de grootste partijen met beide 29 zetels.

Kijk hier het hele gesprek met Chris Stoffer terug.