HomeNieuws & eventsGeen prognose van Frans Timmermans
Emiel Muijderman / Tubantia

Frans Timmermans doet geen prognose in derde aflevering

Woensdagochtend 8 november was Frans Timmermans te gast in de derde aflevering van Van Torentje naar Torentje. Voor Timmermans is het de derde keer dit jaar dat hij de Universiteit Twente bezoekt.

Het openbaar vervoer in Twente moet beter volgens de lijsttrekker van GroenLinks/PvdA: “In het oosten, het noorden van het land en in Zeeland zijn veel te veel buslijnen geschrapt omdat ze onrendabel zijn. Daardoor kunnen mensen niet meer op school of werk kunnen komen. Die buslijnen moeten terug.” Voor het openbaar vervoer ziet Timmermans graag een ticket van 49 euro per maand waarmee je je overal zonder problemen kan verplaatsen. Als het over rekeningrijden gaat dan mag het de automobilist niet meer kosten dan het autorijden nu.

Klimaat

Toch moet het geleidelijk aan wel de groene kant op. Al op korte termijn kun je volgens Timmermans van alles doen voor het klimaat. Zonnepanelen op je dak, je huis isoleren, van het gas af. Uitgaven die je moet doen, met een lagere energierekening als beloning. “Het stimuleert ook onze economie als je mensen de mogelijkheid geeft om minder voor hun energierekening te betalen.”­­­­

'Nu even niet'

Timmermans snapt dat het voor burgers een lagere prioriteit heeft. Zij zien dat de onzekerheden in hun bestaan zich opstapelen. “Ik begrijp dat de meeste mensen denken ‘nu even niet’. Maar het klimaat is de grootste bron van onzekerheid”, zegt hij fel. Maar hij vindt het onverantwoord dat politieke partijen die weten dat de klimaatcrisis alleen maar versnelt ook zeggen ‘nu even niet’.

Pechgeneratie

Op een vraag van Sjoerd, student elektrotechniek, over de pechgeneratie die met een hogere studielening de studie afrondt zegt Timmermans dat hij de rente wil bevriezen voor alle studenten. Maar hij wil hun lasten niet leggen op de mensen die het toch al moeilijk hebben. “De gemiddelde studielening is over de carrière van de mensen met goede kansen redelijk te overzien”, verklaart hij. Maar die studieschuld mag volgens hem niet meetellen met de hypotheek.

Prognose

Bij de prognose blijft het aantal zetels achter de partijen op het bord uit. Maar Timmermans licht zijn besluit toe. “80 procent van de kiezers wil stemmen, maar 70 procent weet niet op wie. Wat is een prognose dan waard?” Daarom geeft Timmermans weinig om de peilingen nu. Daarin strijden drie partijen om de eerste plaats: VVD, NSC en zijn GL/PvdA. “Het electoraat is nog niet geland, onze taak is om het te laten landen bij ons”, aldus Timmermans. Daar heeft hij dan nog twee weken voor.

Kijk hier het hele gesprek met Frans Timmermans terug.