HomeNieuws & eventsLaurens Dassen: 'Europese samewerking helpt grensregio's vooruit'
Cees Elzenga / Tubantia

Laurens Dassen: 'Europese samewerking helpt grensregio's vooruit'

In al weer de een-na-laatste aflevering van Van Torentje naar Torentje gingen Fardau Wagenaar (Tubantia) en Wiro Kuipers (Universiteit Twente) in gesprek met Volt lijsttrekker Laurens Dassen. Twee jaar geleden was hij ook al te gast in Van Torentje naar Torentje, maar toen nog voor een lege zaal in verband met corona.

Als Volt aan de macht komt dan verandert er heel wat voor een grensregio als Twente volgens Laurens Dassen. "Mensen in Enschede ervaren nog dagelijks de grenzen die Europa nog heeft. Juist grensregio's zijn gebaat bij Europese samenwerking. Daarom zitten we zowel in Enschede als Münster in de gemeenteraad." Volgens Dassen moet er meer geïnvesteerd worden in het spoor van Nederland naar Duitsland. "Als het gaat om de nieuwe spoorlijn van Zwolle naar Münster, dan zie je er aan de Nederlandse kant dieseltreinen rijden, terwijl Duitsland juist bezig is om het spoor te electrificeren. Het is heel hard nodig om zo snel mogelijk tot een betere afstemming te komen”, aldus Dassen.

Internationale studenten

De Volt-leider waarschuwde bij zijn bezoek aan de UT tegen politici als bijvoorbeeld Pieter Omtzigt die er voor pleiten om de instroom van internationale studenten op Nederlandse universiteiten te beperken. "Voor een universiteit als de Universiteit Twente is dat buitengewoon bedreigend. Maar het is ook gewoon verkeerd. Wat Omtzigt wil, is een stap terug in de tijd."

Toekomst

Verder is Dassen vooral bezig met de toekomst. "Ik vind dat de politiek te weinig bezig is met de toekomst, de volgende generatie." Volgens Dassen staan we nu voor de keuze hoe we de toekomst gaan vormgeven. Dat doen we voor onszelf, maar ook voor de volgende generatie."Maar de problemen van nu dan? Zoals migratie of woningbouw." Generatietoets, rekening houden met generaties die nog niet geboren zijn.

Prognose

Laurens Dassen voorspelde zes zetels voor zijn eigen partij Volt. Een flinke groei ten op zichte van de huidige twee zetels in de kamer. Hij verwacht een soort 'Rutte V zonder Rutte', na de verkiezingen. Met VVD (28 zetels), NSC (26 zetels) en PVV (22 zetels) als grootste partijen.

Kijk hier het hele gesprek met Laurens Dassen terug.