HomeNieuws & eventsBijzondere prognose Lilian Marijnissen
Carlo ter Ellen / Tubantia

Lilian Marijnissen komt met bijzondere prognose

Tijdens van Torentje naar Torentje met de lijsttrekker van de SP-lijsttrekker kwam er van alles aan bod. Ze ging op de Universiteit Twente in gesprek met Leo van Raaij (Tubantia) en Maroeska Rovers (wetenschappelijk directeur TechMed Centrum). Marijnissen was twee jaar geleden al te gast in Van Torentje naar Torentje, maar toen nog voor een lege zaal in verband met corona.

De regio, de zorg en bestaanszekerheid kwamen aan bod tijdens tijdens het zevende verkiezingsdebat van Van Torentje naar Torentje van De Twentsche Courant Tubantia en de Universiteit Twente. De regio komt maar weinig aan bod in het programma van de SP. Volgens Marijnissen komt dat door de bondige vorm van het programma. "Er moet een ideeënstrijd komen. Daar past ook bij dat je met visies komt. Dat is de reden dat we voor een wat korter programma hebben gekozen en dan misschien wat minder uitgebreid over de regio", aldus Marijnissen.

Zorg

Op het gebied van zorg heeft de SP veel plannen. Maar Maroeska Rovers is benieuwd hoe de partij dat wil gaan betalen. "Wij vinden dat je in de zorg moet investeren. In een land waar in het afgelopen jaar vierhonderd miljard euro winst is gemaakt, is er geld genoeg en denken wij dat er geld moet zijn voor de zorg." Maar naast investeringen ziet Marijnissen ook veel ruimte voor besparingen in de zorg. De farmaceutische industrie maken volgens haar gigantische winsten. "Maar daar moet een systeemverandering voor komen. Preventie wordt nauwelijks vergoed, maar gaatjes boren weer wel."

Bestaanszekerheid

"Iedereen heeft het erover", aldus Leo van Raaij. Marijnissen wil voorkomen dat bestaanszekerheid de nieuwe 'bestuurscultuur' wordt. "Dat er geen zak veranderd. Mijn zorg is dat dat met partijen als die van Pieter Omtzigt wel gebeurt. Dat wil ik voorkomen", zegt Marijnissen. Bestaanszekerheid gaat volgens de SP-lijsttrekker om meer dan alleen inkomen: "Toegang tot voorzieningen, dat je goede zorg hebt, een betaalbaar dak boven het hoofd, maar ook een betrouwbare overheid." Ook het klimaat is volgens Marijnissen onderdeel van die bestaanszekerheid.

Prognose

Marijnissen is na dertien jaar Mark Rutte wel klaar met de VVD. De - nu nog - grootste partij (34 zetels) pakt in haar prognose volgende week maar één zetel. NSC wordt volgens Marijnissen met 25 zetels de grootste partij in ons land, gevolgd door GroenLinks/PvdA met 20 zetels en BoerBurgerBeweging (BBB) met 18 zetels. Haar eigen partij SP krijgt 11 zetels.

Kijk hier het hele gesprek met Lilian Marijnissen terug.