HomeNieuws & eventsMirjam Bikker jaloers op campus
Cees Elzenga / Tubantia

Mirjam Bikker was jaloers op campus van Universiteit Twente

De lijsttrekker van de ChristenUnie - Mirjam Bikker - was dinsdag te gast op de jaloersmakende campus van de Universiteit Twente. Het was niet haar eerste keer daar. Tijdens haar studie rechten in Utrecht kwam ze regelmatig naar Twente. "Ik was bestuurlijk actief. We gingen op bezoek bij de christelijke studentenvereniging RSK op de UT. Jaloers waren we. Die campus, die is zo mooi. Een plek waar je woont en tegelijk studeert. Als je kiest voor een technische universiteit, snap ik heel goed dat je gaat voor deze", aldus Bikker.

Tijdens het zevende verkiezingsdebat van Van Torentje naar Torentje van De Twentsche Courant Tubantia en de Universiteit Twente ging het over noaberschap, bestaanszekerheid en energiearmoede. Noaberschap omschrijft volgens Bikker waar het in de Bijbel om gaat. "Omzien naar elkaar. Een houding die in Nederland naar de achtergrond raakt. Ook in hoe we praten over de zorg. Er is een tekort aan zorgpersoneel, maar het begint ermee hoe je naar elkaar kijkt. Nog voor iemand in het ziekenhuis of bij de dokter terecht komt."

Iktatuur

Bikker sprak van een ‘iktatuur’. Daarmee doelde ze op burgers die zich vooral afvragen wat een maatregel voor hen persoonlijk betekent. Volgens Bikker moeten burgers meer omkijken naar wat maatregelen betekenen voor hun omgeving of de samenleving als geheel. Twee miljard euro wil de CU vrijmaken voor het faciliteren van gemeenschapszin. "Als het daarmee lukt om een buurthuis open te houden in een dorp, of een zwembad. Prachtig toch."

Bestaanszekerheid

Bikker wil alle toeslagen afschaffen en een rigoureuze herziening van het belastingstelsel. "Nu gaan werknemers soms een paar uur meer werken, maar komen er pas veel later achter dat hun bestaanszekerheid achteruitgaat. Dat mag niet zo zijn. Wij pleiten voor een basisniveau voor iedereen.” De ChristenUnie wil verder dat energiearmoede in 2030 tot nul is gereduceerd. Het benodigde geld hiervoor haalt Bikker onder meer weg bij energieslurpende bedrijven, die nu minder voor een kuub gas betalen dan bijvoorbeeld een gezin.

Prognose

Bikker zelf vulde dertig zetels in voor Pieter Omtzigts NSC. De VVD gaat ten opzichte van de huidige verwachting (28 zetels) nog vier zetels inleveren, denkt Bikker. De partij van Dilan Yeşilgöz krijgt dan net als GL/PvdA 24 zetels. BBB werd door Bikker op vijftien zetels gezet en haar eigen ChristenUnie op zeven. Nu zijn dat er nog vijf. Op de vraag welke partijen bij eventuele kabinetsdeelname het dichtst bij de CU zitten noemde ze NSC, BBB, CDA en SGP.

Mirjam Bikker (ChristenUnie) ziet Pieter Omtzigt en NSC de verkiezingen  winnen en geeft zichzelf 7 zetels | Foto | tubantia.nl

De prognose van Mirjam Bikker.

Kijk hier het hele gesprek met Mirjam Bikker terug.