HomeNieuws & eventsPieter Omtzigt trapt af
Emiel Muijderman / Tubantia

Pieter Omtzigt trapt van Torentje naar Torentje af

Op 6 november was Pieter Omtzigt te gast in de eerste aflevering van Van Torentje naar Torentje, de politieke voorbeschouwing van Tubantia en de Universiteit Twente. De komst naar de UT was voor de Enschedese lijsttrekker een thuiswedstrijd, het publiek was enthousiast en gaf hem veelvuldig applaus. Pieter Omtzigt is lijsttrekker van Nieuw Sociaal Contract (NSC), de partij die de Enschedese politicus oprichtte na zijn vertrek bij het CDA. Op de UT gingen Ron Fresen en Fardau Wagenaar met de lijsttrekker in gesprek over diverse thema's. Ook kreeg het publiek de mogelijkheid vragen te stellen.

Het gesprek met Omtzigt ging over drie thema's: wonen, internationalisering van het onderwijs en ambitie/leiderschap. Het thema wonen heeft Omtzigt zelf aangedragen. Volgens hem gaat het om een 'basisvoorziening die de overheid volledig verknald heeft'. Met 390 duizend huishoudens die geen huis hebben in Nederland is dat volgens hem een van de problemen die een volgende regering moet oplossen.

Internationalisering

Op het thema internationalisering van het onderwijs verdedigde hij zijn stelling dat internationale studenten Nederlands moeten leren als je wil dat ze na hun studie hier blijven. Omtzigt vertelt: "We gaan niet verbieden dat studenten af en toe een les in het Engels krijgen, maar er is bijna geen land in de wereld waar je niet wordt geacht de eigen taal te spreken."

Studenten

Technische Geneeskunde studente Thirza wilde weten wat de partij van Omtzigt kon betekenen voor studenten. Omtzigt was blij dat het gelukt is om haar opleiding in het BIG register te krijgen. Om de huisvesting voor studenten op orde te krijgen wil hij huidige studentenwoningen behouden. "We verzetten ons tegen het bouwen van heel veel studio's. Die zijn nog heel wat duurder dan de huidige studentenkamers." Voor de generatie die specifiek in het leenstelsel zitten wil NSC graag de rente laag houden.

Prognose

Traditioneel voor Van Torentje naar Torentje is de prognose van de uitslag die alle lijsttrekkers doen. Omtzigt verwacht dat de VVD en NSC beide 27 zetels halen. GroenLinks/PvdA blijft daar met 24 een paar zetels achter. Met die prognose ziet Omtzigt graag een minderheidskabinet. Die voorkeur onderbouwt Omtzigt met de verwachting dat dit leidt tot een andere politieke en bestuurscultuur: "Dan moeten partijen ook echt gaan samenwerken. Tot nu toe wordt het door partijen in het torentje afgesproken en duwen die partijen het ook door het parlement. Dat moet écht anders."

prognose

De prognose van Omtzigt

Kijk hier het hele gesprek met Pieter Omtzigt terug.