HomeNieuws6 VWO'ers roeien voor wetenschap

6 VWO'ers roeien voor wetenschap meesterproef Technasium op de Universiteit Twente

Over vier weken gaan ze de wedstrijd met elkaar aan: Wie kan het snelste roeien? Niki, Ingrid en Nienke trainen niet voor deze race, ze werken zich in het zweet voor de wetenschap.

Niki, Ingrid en Nienke, alle drie uit klas 6 VWO van het Bonhoeffer College in Enschede, sporten drie keer per week in het Sportcentrum van de Universiteit Twente. Dit doen ze in het kader van hun meesterproef, de eindopdracht van het Technasium. De meesterproef is een zelfstandige, wetenschappelijke onderzoeksopdracht die onder andere wordt begeleid door een wetenschapper. De drie meiden zijn erg enthousiast over hun onderzoek, veel van hun lestijd gaat in het onderzoek zitten. "Soms missen we op school zelfs belangrijke lessen, omdat we erg druk met ons onderzoek bezig zijn," vertelt Niki.

ONDERZOEK & ONTWERPEN

De drie meiden volgen vier uur per week het Technasiumvak 'Onderzoek en Ontwerpen'. Hierbij leren ze projectmatig werken, zelfstandig een onderzoek of een ontwerp opzetten en vervolgens uitvoeren. De kennis uit de reguliere vakken wordt hierbij in de praktijk samengevoegd en gebruikt. In het eindexamenjaar staat dit vak in het teken van de meesterproef. In totaal zijn ze daar zeven maanden mee bezig. "Ons onderzoek richt zich op het effect van training op de sportprestatie. We kijken welk type training de meeste invloed heeft op de roeiprestatie," vertelt Ingrid. Ze worden hierbij begeleid door Bart Koning van de vakgroep Biomedische Werktuigbouwkunde. Op dit moment zijn ze halverwege hun onderzoek.

HET ONDERZOEK

Niki, Ingrid en Nienke zijn begin dit schooljaar gestart met hun onderzoek. Ze hebben eerst colleges sportfysiologie gevolgd en in november zijn ze begonnen met hun experimenten. "De colleges waren erg leerzaam en interessant, ook was het een leuke ervaring om zelf alvast eens een aantal colleges te volgen," vertelt Ingrid.

"We hebben onder begeleiding van Bart alle drie ons eigen specifieke trainingsprogramma opgesteld. Aan het begin hebben we alle drie dezelfde startmeting gedaan, 100 meter roeien en 500 meter roeien. Deze meting herhalen we na twaalf weken hard trainen. Zo willen we kijken welke training het meeste effect heeft op onze roeiprestatie. Niki volgt een specifieke roeitraining, Ingrid een conditietraining en ik een krachttraining," vertelt Nienke.

Over vier weken is de eindmeting, waarbij ze alle drie weer 100 en 500 meter gaan roeien. Ze verwachten hierbij dat Nienke, die krachttraining doet, vooral beter is geworden op de 100 meter, omdat ze traint om meer explosieve kracht te kunnen leveren. Bij Ingrid, die conditietraining doet, is de verwachting dat ze vooral vooruit zal gaan op de 500 meter, omdat haar training zorgt dat ze meer uithoudingsvermogen zou moeten krijgen. En van Niki verwachten ze dat ze verbetert op beide afstanden, zij doet namelijk roeitraining, waardoor zij sportspecifiek traint en dus ook meer coördinatie en techniek ontwikkelt. "Het gaat bij ons dus niet om wie er het snelste wordt, maar wie het meeste vooruit is gegaan in vergelijking met de startmeting," vertelt Niki.

TECHNASIUM

Het Technasium is een richting binnen havo en vwo op de middelbare school. Vanaf de brugklas kunnen leerlingen hier voor kiezen en beginnen ze met het vak 'Onderzoek & Ontwerpen'. Dit vak is sterk gericht op de bèta-beroepspraktijk. Vanaf de bovenbouw wordt de band met het Hoger Onderwijs aangehaald. De eindopdracht van het Technasium is de meesterproef. In een team van twee tot drie leerlingen voeren ze een onderzoeksopdracht uit. Een begeleider uit het Hoger Onderwijs zorgt voor voldoende wetenschappelijk niveau. Op de Universiteit Twente zijn in september 23 teams gestart aan hun proef.