HomeNieuwsERC Starting grant voor Marieke Huisman

ERC Starting grant voor Marieke Huisman

Marieke Huisman van het Centrum voor Telematica en Informatietechnologie (CTIT) van de Universiteit Twente heeft een ERC Starting grant van 1,3 miljoen euro in de wacht gesleept. Ze gaat deze prestigieuze persoonsgebonden beurs gebruiken om een technologie te ontwikkelen die helpt om fouten te voorkomen bij het ontwikkelen van software. Hiervoor trekt ze de komende vijf jaar twee aio's en twee postdoc onderzoekers aan.

Computers worden steeds sneller en kunnen steeds meer. Toch lijkt de grens zo langzamerhand bereikt te zijn. Het is niet meer mogelijk om processoren nog sneller te laten werken. Daarom worden tegenwoordig steeds vaker multi-core processoren gebruikt. Dit zijn processoren met meerdere kernen die tegelijkertijd berekeningen kunnen uitvoeren. Om optimaal gebruik te maken van een multi-core processor moet de software die er op draait beschrijven welke berekeningen parallel uitgevoerd kunnen worden. Het grote probleem van dit soort software is dat deze erg foutgevoelig is; alle mogelijke interacties tussen de berekeningen moeten bekeken worden om er zeker van te zijn dat een programma correct werkt.

MULTI-THREADED PROGRAMMEREN

Wil je dat de multicore processoren goed werken, dat moet het programma waarin je werkt ook multi-threaded zijn. Als je software multi-threaded is, dan betekent dat, dat je programma meerdere dingen tegelijk kan doen, bijvoorbeeld een binnenkomend bericht verwerken en tegelijkertijd gegevens opzoeken in een database.

De moeilijkheid van multi-threaded programmeren komt naar voren als een programma tegelijkertijd diverse berekeningen uitvoert, waarvan de ene uitkomst ook gebruikt moet worden in een andere berekening. Het risico is dat de gewenste waarde nog niet berekend is, maar de berekening wel verder gaat. Een ander gevaar is als twee kernen tegelijkertijd dezelfde geheugenlocatie proberen te veranderen. Je programma kan dan allerlei gekke waardes opleveren en daardoor vastlopen.

SLIMME WISKUNDE

Huisman wil haar beurs nu gebruiken om slimme technieken te ontwikkelen die wiskundige modellen gebruiken die alle mogelijkheden dat er iets mis gaat uitsluiten. Deels is dat al uitgevoerd voor de programmeertaal JAVA, maar Huisman wil deze techniek verder uitbreiden en toepasbaar maken voor andere, soortgelijke programmeertalen.

ERC STARTING GRANT

De Starting grant van de European Research Council is een prestigieuze persoonsgebonden Europese subsidie. Bij de toekenning ervan wordt niet alleen naar een ingediend onderzoeksvoorstel gekeken, maar ook naar de kwaliteiten van de onderzoeker en van het onderzoek dat zij eerder heeft verricht. Huisman wil met de beurs twee aio's en twee postdoc onderzoekers voor haar onderzoek aanstellen.

CV

Huisman is onderzoeker bij de vakgroep Formal Methods & Tools van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica en het onderzoeksinstituut CTIT. Ze werkt sinds 2008 aan de Universiteit Twente in een zogeheten tenure track. Hiervoor heeft ze onder andere onderzoek gedaan bij een onderzoeksinstituut in Frankrijk en aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.