HomeNieuwsEigenzinnige vijftiger

Eigenzinnige vijftiger

Onder grote publieke belangstelling en in aanwezigheid van Koningin Beatrix heeft de Universiteit Twente op vrijdag 25 november haar 50ste Dies Natalis gevierd.

'Licht eigenzinnig' was de derde Technische Hogeschool die vijftig jaar geleden werd gesticht, aldus rector Ed Brinksma. Die eigenzinnigheid bleek uit de twee kernen: de verwervenheid van technische en sociale wetenschappen die nu 'high tech human touch' heet. Die eigenzinnigheid bleek verder uit een nieuwe benadering van het onderwijs: eigenlijk werden destijds al de fundamenten gelegd voor een University College, aldus Brinksma. En die eigenzinnigheid bleek uit een echte campus. Na de stichting in 1961 kon de TH Twente in 1964 haar eerste lichting studenten begroeten en verrichtte Koningin Juliana de officiële opening. Des te specialer was de aanwezigheid van Koningin Beatrix, bij de viering van de 50ste Dies Natalis.

Eredoctoren
Hoogtepunt van de Diesviering was de uitreiking van de eredoctoraten. Aan bionanotechnoloog Wolfgang Knoll, door zijn erepromotor Julius Vancso omschreven als een van de meest multidisciplinaire fysici van dit moment. Aan Helga Nowotny, volgens erepromotor Stefan Kuhlmann een vooraanstaand denker en publicist, juist op het gebied van 'high tech human touch' . Aan Henri Termeer, ondernemer en volgens erepromotor Clemens van Blitterswijk een ware pionier op het snijvlak van wetenschap en business. En aan het duo Adam Savage en Jamie Hyneman, makers van Discovery Channel's MythBusters. Niet zomaar geloven wat de mensen zeggen, zelf experimenteren, dat is volgens erepromotor Stefano Stramigioli het motto waarmee ze een miljoenenpubliek aan zich binden en jonge mensen enthousiast maken voor wetenschap en technologie.

Geraakt
Ieder van hen geeft er blijk van, geraakt te zijn door het eerbetoon. "De Universiteit Twente is een universiteit die begrijpt dat technologische ontwikkelingen een sociale inbedding vereisen", aldus Helga Nowotny, President van de European Research Council. "Dit is het meest ontroerende moment in mijn wetenschappelijke loopbaan", aldus Wolfgang Knoll: "ik denk met veel warmte aan de vele jaren van samenwerking met de groep van Julius Vancso." Voor de MythBusters is het nooit een vooropgezet plan geweest om wetenschap te populariseren. Savage: "Maar ik krijg emails van promovendi die zeggen dat ons programma hen inspireerde tot een loopbaan in de wetenschap. Dat is prachtig, want this world needs hungry minds." Voor Henri Termeer, die Genzyme tot een miljardenbedrijf maakte, is het ondernemende klimaat in Twente een aangename verrassing. "En vergeet niet dat we nog maar aan het begin staan. De afgelopen 25 jaar van mijn loopbaan waren het spannendst, de komende 25 jaar gaan we echt grote veranderingen meemaken in de technologie. Hier in Twente proef ik daarvoor een inspirerend klimaat."

Medical Imaging
Termeer heeft het daarbij vooral over de technologische ontwikkelingen in de gezondheidszorg, waar ook zijn onderneming groot in is geworden. Ontwikkelingen waarvan zijn erepromotor Clemens van Blitterswijk eerder in het programma een paar staaltjes heeft laten zien, in zijn Diesrede. Zo is het al mogelijk om in het lab weefsel te kweken van eigen cellen van de patiënt en daarmee beschadigd kraakbeen en straks ook bot te repareren. Zo wordt het dankzij de 'TopoChip' mogelijk om precies de ideale omstandigheden voor stamcellen te ontdekken, nodig voor de uitgroei naar een specifieke functie. Tot slot van zijn betoog laat Van Blitterswijk, met een spectaculaire lasershow, zien dat de Universiteit Twente een nieuw Center for Medical Imaging op haar terrein gaat krijgen. In samenwerking met de industrie wordt daar gewerkt aan de nieuwste diagnostische technieken. Met recht 'top technology for patients'.

Prijzen
Traditiegetrouw reikt de Universiteit Twente op haar verjaardag ook de Overijssel PhD Award uit. Commissaris van de Koningin Ank Bijleveld, zelf alumna van de universiteit, roemde het werk van de winnaar, Martin Jurna: niet alleen topwetenschap, ook helder verwoord en voorzien van prachtige beelden. "Wat is er nou mooier dan knutselen in een donker lab", aldus de nuchtere prijswinnaar, die zijn onderzoek deed in de Optical Sciences groep van Jennifer Herek.

Een prijs die, net als de Overijssel PhD Award, voor de vijfde keer wordt uitgereikt, is de Professor De Winter Prijs. De prijs, genoemd naar prof. Herman de Winter en ter beschikking gesteld door zijn weduwe, beloont vrouwelijk wetenschappelijk toptalent. Dit jaar ging de prijs naar Nelly Litvak, voor haar publicatie in de Annals of Applied Probability. "De mogelijkheden die ik heb om me langdurig over dit soort complexe wiskunde te buigen, beschouw ik als een grote luxe", aldus de prijswinnares.

Historie
Aan dr. Jorrit de Boer, een dag eerder gepromoveerd op de historie van de Universiteit Twente, de eer om Hare Majesteit twee boeken uit te reiken: een luxe versie van zijn eigen proefschrift en een boek over de bijzondere architectuur van de campus.

Vijftig jaar 'high tech human touch' is op een memorabele manier gevierd. Met het vizier op de toekomst. Een toekomst met nieuwe onderwijsvormen, scherpere keuzen in het onderzoek, spinoffs die groter groeien. Een toekomst met kansen en bedreigingen. Kunnen we dat aan, vraagt rector Brinksma zich openlijk af, om vervolgens de woorden van Barack Obama 'nog maar eens af te stoffen': "Yes, we can!"

Meer foto's:
Gallery 1