HomeNieuwsExcellente UT'ers beloond voor fundamenteel onderzoek

Excellente UT'ers beloond voor fundamenteel onderzoek Universiteit Twente succesvol in binnenhalen ERC grants

Drie wetenschappers van de Universiteit Twente hebben een Europese Consolidator Grant ontvangen. Jeroen Cornelissen, Alexander Brinkman en Jacco Snoeijer, allen wetenschappers van het instituut MESA+ voor nanotechnologie, ontvangen deze subsidie van twee miljoen euro voor hun excellente en fundamentele onderzoek.

De ERC Consolidator Grants worden jaarlijks door de European Research Council toegekend aan wetenschappers. Het is de derde grote individuele Europese onderzoekssubsidie van de ERC, naast de Starting Grant (maximaal 2 miljoen) en de Advanced Grant (maximaal 3,5 miljoen). De Consolidator Grant is bedoeld voor talentvolle, excellente onderzoekers met 7 tot 12 jaar ervaring sinds het afronden van hun promotieonderzoek.

De Universiteit Twente heeft een erg succesvolle rate als het gaat om de Consolidator Grants. 21 procent van de aanvragen is goedgekeurd. Het gemiddelde in Europa is tien procent en in Nederland veertien procent.

Jeroen Cornelissen
Jeroen Cornelissen is vakgroepvoorzitter van Biomolecular NanoTechnology. Hij krijgt de grant voor zijn onderzoek naar protein cages as mimics of bacterial nano compartments. “We werken hiermee verder aan de kleinste reageerbuisjes ter wereld”, zegt Cornelissen. “Het onderzoek op nanoschaal richt zich op het begrijpen van chemische reacties van eiwitkooien uit virussen en viruseiwitten. Daarbij draait het om interacties in levende cellen. Ik ben enorm blij met deze grant. Het is een bevestiging voor het mooie werk van de vakgroep.”

Alexander Brinkman
Alexander Brinkman is hoogleraar Quantum Transport in Matter. Brinkman en zijn team gaan onderzoeken of niet-Abelse quasideeltjes kunnen worden gerealiseerd met een combinatie van supergeleiders en topologische isolatoren. Voor dit soort deeltjes is voorspeld dat de kwantummechanische golffunctie afhangt van de volgorde waarin deeltjes worden verwisseld, de basis voor topologische kwantumberekeningen.

Jacco Snoeijer
Jacco Snoeijer is op de Universiteit Twente actief binnen de vakgroep Physics of Fluids en op de TU Eindhoven bij Mesoscopic Transport Phenomena. Snoeijer onderzoekt wat er gebeurt als vloeistofdruppels in contact komen met fragiele nano-structuren of zachte materialen (‘soft wetting’). Met de subsidie gaat hij op moleculair niveau uitzoeken hoe de oppervlaktespanning van waterdruppels aangrijpt op zachte materialen en hoe dit de vloeistofstroming op macroscopische schaal beïnvloedt. Dit levert ook nieuwe inzichten op over oppervlakte-eigenschappen van materialen als hydrogels en elastomeren.
Snoeijer ontving in 2010 een NWO Vidi-subsidie.

“Alexander Brinkman en zijn team gaan onderzoeken of niet-Abelse quasideeltjes kunnen worden gerealiseerd met een combinatie van supergeleiders en topologische isolatoren. Voor dit soort deeltjes is voorspeld dat de kwantummechanische golffunctie afhangt van de volgorde waarin deeltjes worden verwisseld, de basis voor topologische kwantumberekeningen. Alexander Brinkman is hoogleraar Quantum Transport in Matter aan het MESA+ Insituut voor Nanotechnologie van de Universiteit Twente.”