HomeNieuwsHet roer om bij Universiteit Twente

Het roer om bij Universiteit Twente Academici in 2016 klaar voor veranderende wereld

De opening van het nieuwe academische jaar staat in het teken van vernieuwingen in het onderwijs van de UT. De eerstejaars studenten volgen hun opleiding vanaf dag één in de vorm van het Twents Onderwijsmodel (TOM). De generatie jonge mensen die zich nu aan de poorten van het hoger onderwijs meldt is diverser dan ooit. Hun leerstijl en de manier waarop ze met informatie omgaan is volstrekt anders dan die van eerdere generaties. De toekomstige student heeft straks in zijn loopbaan meer verschillende banen en werkt dan aan uitdagingen waarvan we nu het bestaan nog niet weten. Bovendien vernieuwt academische kennis sneller dan ooit. Om studenten op deze toekomst voor te bereiden gooit de UT het roer om.

Het Twents Onderwijsmodel is gericht op actieve onderwijsvormen en het zelf verwerven van kennis. In projecten werken studenten uit verschillende opleidingen met elkaar samen. Zij zijn de academici van de toekomst en beschikken over vaardigheden van een onderzoeker, ontwerper en organisator. Dat wil zeggen als onderzoeker in staat zijn om bestaande kennis kritisch te beoordelen en bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe kennis. Als ontwerper wetenschappelijke kennis integreren en nieuwe oplossingen voor complexe problemen ontwikkelen. En als organisator nieuwe oplossingen implementeren in een complexe maatschappelijke omgeving.

“Techniek en samenleving ontwikkelen zich sneller dan ooit, we moeten hier als universiteit op anticiperen. Dat doen we met het TOM, waarmee we de probleemoplossers van de toekomst opleiden volgens een geheel nieuw concept. De ideeën van TOM sluiten nauw aan bij spreker prof. David E. Goldberg, emeritus hoogleraar informatica aan de University of Illinois. Hij is één van de grondleggers van de Big Beaconbeweging en geeft tijdens de opening van het academische jaar zijn visie op het transformeren van onderwijs.. Hij is een onvermoeibare advocaat van vernieuwing in onderwijs en is op veel universiteiten wereldwijd betrokken bij vernieuwing van onderwijsprogramma’s, in het bijzonder ingenieursopleidingen,” aldus Rector Magnificus Brinksma. Goldberg pleit tevens voor passie, moed, creativiteit en initiatief door studenten. Dat wat zij nodig hebben om zichzelf in de toekomst staande te houden en rekening te houden met de noodzakelijke veranderingen in de wereld.

Resultaat TOM bij Electrical Engineering
De eerste resultaten van de pilot Electrical Engineering van het afgelopen jaar illustreren dat het onderwijsconcept TOM goed werkt. Zo blijkt dat bijna 80% van de studenten hun eerste jaar in één keer heeft gehaald. Dit betekent meer dan een verdubbeling ten opzichte van voorgaande jaren.
“Je kiest voor deze studie en dan ga je er ook echt voor. De studiebelasting is pittig, maar goed te doen, omdat vakken worden gecombineerd en het praktijkgerichter is,” geeft Pascale van de Ven aan.
Zij behaalde haar propedeuse in een jaar.

University College ATLAS
Breed geïnteresseerde topstudenten zijn welkom op de Academy of Technology and Liberal Arts & Sciences (ATLAS), het University College van de UT. Deze studie richt zich bij uitstek op het klaarstomen van studenten op veranderingen in de toekomst. “Onze studenten willen het verschil maken, bijdragen aan de veranderende wereld, en ATLAS bereidt ze daarop voor," zegt prof.dr. Jennifer Herek, Dean of ATLAS. In het programma voor geselecteerde top-studenten staat het combineren van sociale vraagstukken met de nieuwste technische mogelijkheden centraal. Studenten werken in teams aan grote opdrachten waarin ‘leren en doen’ hand in hand gaan. Op die manier worden studenten betere onderzoekers, ontwerpers en organisatoren en leren ze effectief te communiceren over de grenzen van vakgebieden heen. Dertig enthousiaste studenten zijn de wegbereiders van een nieuwe intensieve opleiding die opleidt tot de ‘new engineer’ van Goldberg.

Vanmiddag om 13:45 uur opent Rector Magnificus prof.dr. H. Brinksma het academische jaar volgens traditie in het Muziekcentrum van Enschede. De afstudeerprijzen en de centrale onderwijsprijs staan op het programma met als nieuwste uitreiking de Research Honours Twente Graduate School Award. Prof. David Goldberg van de University of Illinois verzorgt de lezing met als titel: Emotional Rescue of the University, Surprising Ideas for Moving beyond a Culture of Isolated Understanding. De muziek is in handen van het Studenten Harmonie Orkest Twente. Meer informatie.