HomeNieuwsProfessor Hans Hilgenkamp decaan a.i. TNW

Professor Hans Hilgenkamp decaan a.i. TNW

Het College van Bestuur heeft prof.dr.ir. Hans Hilgenkamp (46) benoemd tot decaan a.i. voor de faculteit TNW. De benoeming gaat in per 1 februari. Hij volgt hiermee tijdelijk prof.dr. Gerard van der Steenhoven op die is benoemd tot de nieuwe hoofddirecteur van het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI).

Professor Hilgenkamp is in 1999 bij de UT aangesteld als Universitair Docent. In mei 2005 werd hij benoemd tot hoogleraar bij de toenmalige faculteit TN. Zijn leerstoel Interfaces and Correlated Electron Systems, onderdeel van het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie, richt zich met name op onderzoek aan materialen met bijzondere elektronische eigenschappen zoals supergeleiders. Sinds 2009 vervult hij ook parttime de positie van hoogleraar Experimentele Natuurkunde aan de Universiteit van Leiden. Daarnaast is hij gasthoogleraar bij de Nationale Universiteit van Singapore. Voorts is Hilgenkamp sinds 2012 disciplinevoorzitter Technische Natuurkunde binnen TNW.

Onlangs heeft Hilgenkamp als programmaleider van een nationaal consortium van onderzoeksgroepen van de Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM) 2,9 miljoen euro toegekend gekregen voor het onderzoeksprogramma ‘Geleidende grensvlakken in isolerende oxides’. In 2008 ontving Hilgenkamp een ‘VICI’ grant van het NWO in het kader van zijn onderzoek naar Mott materials. Als lid van De Jonge Akademie (2005-2010) van de KNAW is hij medeoprichter geweest  van de Global Young Academy. In 2007 kreeg hij tijdens de Opening Academisch Jaar de UT Onderwijsprijs uitgereikt, welke ieder jaar wordt aangeboden aan de beste docent van de Universiteit Twente.

Het College wenst Hilgenkamp veel succes als waarnemend decaan van de faculteit TNW.

Contactpersoon
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bertyl Lankhaar (053 489 2210), woordvoerder van het College van Bestuur van de Universiteit Twente.