HomeNieuwsUT-hoogleraar Bram Nauta is Simon Stevin Meester 2014

UT-hoogleraar Bram Nauta is Simon Stevin Meester 2014 Ook Simon Stevin Leerling uit Twente: Kristian Göeken

Tijdens het jaarcongres van de Technologiestichting STW heeft UT-hoogleraar Bram Nauta op 2 oktober het Simon Stevin Meesterschap ontvangen uit handen van staatssecretaris Sander Dekker (OCW). En er ging nóg een prijs naar de UT: promovendus Kristian Göeken werd door het publiek gekozen tot Simon Stevin Leerling.

Met de Simon Stevin prijzen – leerling, gezel en meester – beloont de Technologiestichting STW technisch-wetenschappelijke onderzoekers die zich onderscheiden. De hoogste eer ging op 2 oktober naar prof.dr.ir. Bram Nauta, als hoogleraar Integrated Circuit Design verbonden aan het instituut CTIT van de Universiteit Twente. Staatssecretaris Sander Dekker en STW-directeur Eppo Bruins spraken hun bewondering uit voor het werk van Nauta: “In elke mobiele telefoon zit kennis uit Nauta’s groep.” Nauta zelf wist het publiek te boeien met zijn inkijkje in de ‘wereld áchter het touchscreen van een smartphone’. Aan het Simon Stevin Meesterschap is een geldbedrag verbonden van 500.000 euro, vrij te besteden aan onderzoek. “Heel welkom, om vrij onderzoek te mogen doen zonder allerlei beperkende randvoorwaarden”, aldus Nauta. Bij de uitreiking was ook CvB-voorzitter Victor van der Chijs aanwezig.

Voor talentvolle jonge promovendi heeft STW de titel Simon Stevin Leerling. Deze erkenning ging dit jaar naar biomedisch technoloog Kristian Göeken, verbonden aan het instituut MIRA van de UT. Hij werkt aan een draagbaar apparaat om tuberculose te kunnen vaststellen. Dat doet het apparaat met nanodeeltjes die van kleur veranderen zodra ze reageren op het genetisch materiaal van tuberculosebacteriën. De kleurverandering geeft snel uitsluitsel over een eventuele besmetting. Kandidaat-Simon Stevin Leerlingen gaan tijdens het congres een competitie aan met posters en presentaties, het publiek in de zaal mag stemmen. Göeken, die zijn promotieonderzoek doet in de groep Nanobiophysics, won en mocht een cheque van 1000 euro in ontvangst nemen. Tweede werd zijn UT-collega Joost Pouw, Technisch Geneeskundige en werkzaam in de groep Neuroimaging van MIRA.

Het STW Jaarcongres is dé jaarlijkse ontmoetingsplaats voor technische wetenschappen en kennisvalorisatie. Verschillende UT-spinoffs, zoals 4Silence en Clear Flight Solutions, toonden hun producten. Via #STW14 is ook de verslaglegging op Twitter terug te lezen.

De scheidend STW-voorzitter, prof. Peter Apers (in Twente decaan faculteit EWI), werd door directeur Eppo Bruins bedankt met bloemen. Zijn opvolger, sinds 1 september, is prof. Ton van der Steen (Erasmus MC), rechts op de foto naast Nauta en de staatssecretaris.

foto’s Hans Hordijk

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692