HomeNieuwsDrie UT-studenten in finale Shell Bachelor Master prijs
Fast water purification in a microfluidic reactor
Hybrid poluPOSS-amide Membranes for Nanofiltration
The passivation and functionalization of silicon micropillars for solar water splitting

Drie UT-studenten in finale Shell Bachelor Master prijs

De Universiteit Twente is dit jaar wederom goed vertegenwoordigd tijdens de finale van de Shell Bachelor Master Prijs. UT-studenten Rick Driessen, Lynn Maria Schneider en Nienke Firet behoren tot de zeven finalisten die hun afstudeerscripties door middel van een elevator pitch aan de jury en het publiek gaan verdedigen. Voor de tiende keer daagt Shell technische afstudeerders uit om een bijdrage te leveren op het gebied van technologie en innovatie van eerste levensbehoeften, zoals water, voedsel en energie. De finale vindt plaats op woensdag 25 maart bij de Universiteit Wageningen.

Supersnelle waterzuivering met behulp van een microreactor

Rick Driessen (Chemical Engineering) en Lynn Maria Schneider (Advanced Technology) zijn allebei in de race voor de beste bachelorscriptie. Rick deed onderzoek naar een effectief zuiveringsproces voor schoon drinkwater. Aanleiding hiervoor is dat steeds meer water verontreinigd is door organische stoffen als medicijnen. De huidige technieken om water van dit soort stoffen te zuiveren zijn onvoldoende. Rick kwam tot de conclusie dat met behulp van een microreactor, de vervuilende stoffen binnen tientallen seconden met bijna 90% afnemen in het water. Ook concludeerde hij dat het ontwerpen van een grote reactor relatief makkelijk is door zijn model.

Positief geladen hybride nanofiltratiemembranen voor de zuivering van industrieel afvalwater

Lynn deed onderzoek naar nanofiltratie via membranen voor de zuivering van afvalwater van de textielindustrie. Afvalwater is een van de belangrijkste bronnen van verontreiniging uit de industriële sector en brengt ernstige milieuproblemen met zich mee. Met nanofiltratiemembranen kan het vervuilde water gereinigd worden. Probleem is echter dat membranen vaak instabiel zijn door gebrek aan positief geladen membranen. Lynn onderzocht de elektrische lading van membranen en toonde aan dat het mogelijk is om membranen positief te laden door de pH-waarde in de samenstelling van membranen te veranderen.

Effectiever gebruik van zonne-energie voor de productie van waterstof

Nienke (Chemical Engineering) gaat de strijd aan voor de prijs van beste masterscriptie. Zij deed onderzoek naar zonnecellen en de manier waarop deze verbeterd kunnen worden. Ze onderzocht de foto-elektrochemische (PEC) cel die water splitst in waterstof en zuurstof. Het voordeel van waterstof is dat we deze kunnen opslaan, om te gebruiken wanneer de zon niet schijnt.  Nienke ontwikkelde een passivatielaag voor silcium PEC-cellen die de duurzaamheid van de silcium-cellen verbeterd. Hierdoor zijn we een stap dichterbij het effectief opslaan en gebruiken van zonne-energie.

Publieksprijs en finaledag

Naast de Universiteit Twente staan ook vier studenten van Wageningen, Delft en Eindhoven in de finale. Voorafgaand aan de pitches krijgen de jonge, veelbelovende wetenschappers van de technische universiteiten de gelegenheid zich te presenteren en in discussie te gaan met Jan Douwe Kroeske en het publiek. De onderwerpen van dit voorprogramma zijn: Robotica, drones, 3D printing en nanotechnologie. Daarna volgen de pitches waarbij de finalisten twee minuten de tijd krijgen om de jury te overtuigen. De prijs voor beste bachelorscriptie is 2.500 euro en de prijs voor beste masterscriptie is 5.000 euro. Naast de juryprijzen wordt er ook een publieksprijs van 1.000 euro uitgereikt. Via een online stemmodule kunnen de studenten zoveel mogelijk stemmen verzamelen. De landelijke finale vindt plaats op 25 maart in Wageningen. Vanuit de UT wordt gezamenlijk vervoer geregeld voor de finalisten en hun supporters. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via Astrid de Graaf (a.degraaf@utwente.nl).