HomeNieuwsOnderzoek U-Multirank: Universiteit Twente presteert goed op vele fronten

Onderzoek U-Multirank: Universiteit Twente presteert goed op vele fronten

De Universiteit Twente behoort tot een select gezelschap van onderwijsinstellingen dat in de breedte erg goed scoort. Die conclusie komt uit het onderzoek U-Multirank, een nieuwe wereldwijde hogeronderwijsranking. In de ranking van het onderzoek, dat wordt gefinancierd door de EU, scoort de Universiteit Twente op 17 van de 31 indicatoren 'zeer goed': slechts één op de twaalf universiteiten haalt meer dan 10 keer de score 'zeer goed'.

Met de score van 17 keer ‘zeer goed’ staat de Universiteit Twente op plaats vier in de Nederlandse ranglijst, net achter Wageningen, Eindhoven en de Erasmus Universiteit. Wereldwijd scoort de UT een uitstekende twaalfde plek uit meer dan 1.200 deelnemende onderwijsinstellingen. Overigens moet daarbij wel worden opgemerkt dat een aantal gerenommeerde Engelse en Amerikaanse universiteiten niet deelneemt aan het onderzoek, waaronder bijvoorbeeld Oxford en Cambridge.

Volledig beeld

U-Multirank is de eerste ranking die een volledig beeld geeft van de diversiteit van de prestaties van universiteiten. Het geeft gebruikers informatie over prestaties in vijf dimensies (onderwijs en leren, onderzoek, kennisoverdracht, internationale oriëntatie en regionale betrokkenheid) en voor zeven studiegebieden: elektrotechniek, werktuigbouwkunde, bedrijfskunde, natuurkunde en, nieuw dit jaar, psychologie, informatica en geneeskunde.

Potentiële studenten kunnen op de website van U-Multirank hun eigen ranking maken aan de hand van de indicatoren die zij zelf belangrijk vinden. Zodoende krijgen zij inzicht in het presteren van de meer dan 1.200 onderwijsinstellingen op HBO- en WO-niveau, die in de ranking zijn opgenomen.

Onderzoek en internationale oriëntatie

De Universiteit Twente scoort opvallend goed op de onderdelen Onderzoek en Internationaal. De UT scoort zeer goed op zes van de acht indicatoren van het aspect onderzoek, bijvoorbeeld op het aantal publicaties en op het aandeel externe financiering voor onderzoek. Voor internationalisering geldt dat zelfs vijf van de zes onderdelen de maximale score kregen toegekend.

De UT behaalde tevens de maximale score voor het aantal spin-offs, de toegekende patenten, co-publicaties met de industrie, en het aantal UT-publicaties dat wordt geciteerd in patenten. Daarmee wordt de positie van de universiteit in kennisvalorisatie samen met het bedrijfsleven onderstreept. Op het thema regionale betrokkenheid is een deel van de gevraagde data niet beschikbaar, waardoor de UT op dat punt geen punten krijgt toegewezen.

U-Multirank

Het Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) van de Universiteit Twente is één van de partners in het consortium dat de U-Multirank heeft ontwikkeld. Het consortium is onafhankelijk en staat onder leiding van het Centre for Higher Education (CHE) in Duitsland. De leiding ligt in handen van professor Dr. Frans van Vught van CHEPS en professor dr. Frank Ziegele van het CHE. De U-Multirank kwam dit jaar voor de tweede keer uit en ontvangt financiering van het Erasmus+ programma van de Europese Unie.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)