HomeNieuwsTerugblik op eerste sessie Shaping2030 over Digitalisering en big data

Terugblik op eerste sessie Shaping2030 over Digitalisering en big data

Dat digitalisering zich doorzet, staat eigenlijk niet ter discussie. Wel op welke wijze het ingrijpt op het werk van de universiteit en wat het vervolgens betekent in de rol die we willen spelen voor de samenleving. Afgelopen vrijdag stond het thema Big Data & Digitalization centraal bij de eerste inspiratiesessie in het kader van Shaping2030, het strategieproces van de Universiteit Twente.

Meer dan honderd medewerkers en studenten waren afgekomen op de aftrap van de inspiratiesessies voor Shaping2030. Sander Klous, hoogleraar Big Data Ecosystems for Business and Society aan de UvA en bij KPMG verantwoordelijk voor het big data-team verzorgde de aftrap. Daarna volgde een geanimeerde discussie, met Jos van Hillegersberg (hoogleraar Business Information Systems), Wim Kamerman (University Innovation Fellow) en Willem Jonker (CEO EIT Digital en hoogleraar Databasetechnologie in telematica-applicaties) op het podium. Deelnemers vanuit de zaal kregen de gelegenheid hun standpunten in te brengen en hun vragen te stellen.

Input voor Shaping2030

De inspiratiesessies maken onderdeel uit van het Shaping2030-traject. Dat is er op gericht om aan het eind van dit jaar een opvolger voor Vision2020 op te leveren. De discussies zijn bedoeld om scherp te krijgen waar de uitdagingen van de UT liggen, maar juist ook op welke wijze we ons tot vraagstukken als digitalisering en big data moeten verhouden.

De hele inspiratiesessie is vastgelegd op video. Iedereen die wil kan deze terugkijken op de Shaping2030-site. Er is onder de video tevens de mogelijkheid om je input en ideeën ten aanzien van de sessie en het thema mee te geven. Alle commentaren worden verzameld en gebundeld, zodat een schrijfteam al deze input ook kan meenemen bij het schrijven van het nieuwe strategisch document.

Vervolg: 1 februari over Samenwerken met de industrie

Op vrijdag 1 februari vervolgen we de serie inspiratiesessies met het thema 'Samenwerken met de industrie'. Te gast die ochtend is Gerben Edelijn, UT-alumnus en via verschillende functies bij Thales inmiddels opgeklommen tot CEO voor Thales Nederland.

Je kan de sessie met Gerben bijwonen. Registreren is wel noodzakelijk.