HomeNieuwsVervolg Shaping2030 strategie met concept missie en visie UT

Vervolg Shaping2030 strategie met concept missie en visie UT

In aanloop naar een nieuwe strategie heeft het College van Bestuur een concept nieuwe missie en visie voor de periode tot 2030 geformuleerd. Deze moeten houvast bieden om de toekomst vorm te geven passend bij de nieuwe ontwikkelingen van deze en aankomende tijd. Op 12 juni bespreekt het College van Bestuur de concepten met de Raad van Toezicht en op 19 juni met de Universiteitsraad.

 De UT wil dat de nieuwe missie en visie ambitieus en onderscheidend zijn, trots uitstralen en houvast bieden om zélf koers te bepalen. De afgelopen maanden is op diverse manieren inspiratie gehaald om tot een nieuwe concept missie en visie te komen.

 In januari is een aftrap gedaan op een strategiedag, met onder andere alle faculteitsbesturen, de wetenschappelijk en zakelijk directeuren, de Advisory Panel, een vertegenwoordiging van de medezeggenschap en alle ondersteunende diensten. Daarna zijn er acht inspiratiesessies geweest, waar externe sprekers over specifieke onderwerpen ontwikkelingen met UT’ers deelden en waar na afloop bij de aanwezigen feedback is opgehaald. Dit heeft veel input opgeleverd die is gebruikt ter inspiratie voor de formulering van de concept missie en visie, maar die vooral ook gaat dienen als input voor de formulering van de UT strategie voor de komende drie jaren. Het College van Bestuur heeft veel waardering voor de ruim 645 UT’ers die in de afgelopen periode één of meer sessies hebben bijgewoond en hun bijdrage voor Shaping2030 op die manier hebben geleverd.

 Via Round Tables is op een aantal onderwerpen de diepte in gegaan met inhoudelijke experts van de UT. De University Innovation Fellows hebben Moonshot Meetups georganiseerd, waar studenten een studentvisie hebben ontwikkeld en gepresenteerd aan het College van Bestuur. Tijdens Create Tomorrow hebben teams zich gebogen over een UT casus. Verder heeft het College van Bestuur in diverse overleggen, zoals Strategisch Beraad, de Universitaire commissie Onderzoek en Onderwijs (UC-OZ en UC-OW), Universitaire commissie bedrijfsvoering (UC-B) en de Universitaire commissie innovatie (UC-I) uitgebreid aandacht besteed aan de ontwikkeling van de universiteit in de toekomst en aan de formulering van de concept missie en visie. De Advisory Panel van Shaping2030 heeft ook een belangrijke rol gehad in het adviseren van het College over de totstandkoming van de concept missie en visie. Tot slot is en wordt er ook met externe partijen gesproken over de rol van de universiteit in de toekomst, zoals met de gemeente Enschede, het ambassadeurs netwerk, alumni, en andere kennisinstellingen.


MISSIE – VISIE – STRATEGIE

Shaping2030 is het traject waarin de Universiteit Twente een nieuwe missie, visie, en strategie ontwerpt.
De missie geeft aan waarom de organisatie bestaat, wat ze ziet als (permanente) opdracht, en ook waarin zij zich onderscheidt van andere vergelijkbare organisaties. De visie is het toekomstbeeld van de organisatie: de  zogenaamde stip op de horizon. De visie geeft de ambitie van de organisatie weer en de richting die ze op wil gaan. De strategie is tot slot gericht op het concretiseren en verwezenlijken van de doelstellingen.  

CONCEPT MISSIE STATEMENT VAN DE UNIVERSITEIT TWENTE

De concept missie statement luidt als volgt:

The University of Twente is here to empower society through sustainable solutions.

We choose to be the ultimate people-first university of technology.

CONCEPT VISIE VAN DE UNIVERSITEIT TWENTE
De concept visie bestaat uit drie onderdelen:

  • Drie ontwikkelingen waar we met onze visie op reageren: SOCIAL, SUSTAINABLE en DIGITAL.
  • Zes uitgangspunten om onze ambities te realiseren:
    • LEADING THE CHANGE: We kiezen een eigen koers en willen leidend zijn in de veranderingen die worden ingegeven door technologische ontwikkelingen, digitalisering en geopolitieke ontwikkelingen.
    • STUDENT-CENTERED: Ons doel is ‘nabijheid’: daar zijn waar onze studenten zijn en relevant blijven tijdens alle fasen in hun loopbaan.
    • PIONEERING: We brengen ondernemerschap naar een volgend niveau. We bedenken nieuwe standaarden voor publiek-private samenwerkingen.
    • NETWORKED: In 2030 heeft de UT een breed ecosysteem gebouwd dat haar in staat stelt maximale impact te creëren.
    • EMPOWERING: Onze houding is adaptief, veerkrachtig, en responsief. We werken samen vanuit vertrouwen en transparantie. We faciliteren studenten en medewerkers bij hun leer- en groeiproces en we zijn digitaal bewust, competent en slagvaardig.
    • PERSONAL GROWTH: We stimuleren talent en leiderschap bij onze studenten en medewerkers. We creëren een omgeving waarin talent van alle leeftijden en achtergronden intrinsiek gemotiveerd en gefaciliteerd zichzelf en naasten kan ontwikkelen.’
  • De karakteristieken van onze UT gemeenschap en de omgeving waarin we opereren: UT’ers als probleemoplossers, een inclusieve community en de inzet op grote en kleine veranderingen op mondiaal, regionaal, lokaal dan wel virtueel niveau.

Lees hier de volledige tekst van de concept missie en visie.

VERVOLG PROCES

De komende maanden wordt gewerkt aan de strategie van de UT voor de periode 2020-2022, op basis van de concept missie en visie. Er worden vier strategie werkgroepen samengesteld die gaan werken aan de strategie.

Op 3 juli bespreekt het College van Bestuur de grove schetsen op bovenstaande onderdelen met het Strategisch Beraad. De maanden erna worden verdere uitwerkingen uiteraard breder in de organisatie besproken. Uiteindelijk worden een geïntegreerde missie, visie en strategie in december 2019 voorgelegd aan de URaad en de Raad van Toezicht.

IDEA CARDS EN BOXEN SHAPING 2030

 Wil je ook input leveren voor de strategie van de UT voor de komende drie jaar? Vul dan de Idea Card in en drop het in de Idea Box van #SHAPING2030! De kaarten en boxen zijn te vinden bij de service desks van alle UT gebouwen.

MEER INFORMATIE: www.utwente.nl/shaping2030

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)