HomeNieuwsVENI beurs voor nieuw onderzoek naar veilige wederopbouw van kwetsbare gemeenschappen

De Universiteit Twente heeft er vandaag een nieuw onderzoeksgebied bijgekregen, met de toekenning van een VENI-beurs door NWO aan dr. Eefje Hendriks . Zij gaat werken bij de faculteit Geo-Informatie Wetenschappen en Aardobservatie.

veilige wederopbouw van kwetsbare gemeenschappen

Rampen zijn een groot en groeiend probleem. Jaarlijks worden 185 miljoen levens getroffen door natuurrampen, vooral in lage-inkomenslanden, in slecht gebouwde huizen. Om de risico's van rampen te bestrijden, is bestendige huisvesting van cruciaal belang. Maar al te vaak worden essentiële bouwtechnieken niet gebruikt door de meest kwetsbaren, ondanks de hulp van humanitaire organisaties en regeringen. De keuzes die bij de wederopbouw worden gemaakt, worden nog onvoldoende begrepen. De nieuwe studie van Eefje Hendriks zal deze keuzes onderzoeken om effectieve en gerichte hulp te creëren en de veerkracht van gemeenschappen die huizen herbouwen na rampen vergroten.

Dr. Eefje Hendriks

Ik sta te popelen om dit uiterst relevante onderwerp te bestuderen en een verschil te maken in het leven van degenen die het kwetsbaarst zijn voor rampen. Eerst moeten we beter begrijpen hoe mensen beslissingen nemen voordat we beslissen hoe we steun kunnen verlenen. Het is mijn doel uit te zoeken welke hulp op welk moment het beste werkt en de meeste impact heeft.

Dr. Eefje Hendriks

Volgende stappen

Na de zomer zal Hendriks beginnen met haar onderzoek. Ze begint door contact te leggen met experts uit vooraanstaande academische en humanitaire netwerken om indicatoren te identificeren die belangrijk zijn voor beslissingen over wederopbouw. Vervolgens ontwikkelt Hendriks een interdisciplinair gedragsmodel. Studenten zijn welkom om mee te doen aan deze verkenning. "Ik kijk ernaar uit om mijn nieuwe teamleden op de ITC-faculteit en hun internationale partners te ontmoeten. Ik heb er een aantal ontmoet bij de opening van het Centre for Disaster Resilience op het ITC in oktober 2021. Ik heb al met veel plezier samengewerkt met Maarten van Aalst, Karin Pfeffer, Caroline Gevaert, Victor Jetten, en Dinand Alkema. Ik dank hen voor hun constructieve feedback op het voorstel, die heeft geholpen om de waarde van mijn onderzoek aan te geven."

Achtergrond

Eefje Hendriks promoveerde (2020) op effectieve communicatie om de kwetsbaarheid van woningen in de wederopbouw na rampen te verminderen. Nepal, de Filippijnen en Senegal behoren tot de landen waar ze veldonderzoek deed naar afgelegen gemeenschappen die door rampen waren getroffen. Hendriks ontving de Duurzame Docentenprijs van Nederland (2020). Eefje Hendriks werkt al vele jaren voor de Avans Hogeschool als hoofddocent, directeur van een rampen-, klimaatverandering- en migratie gerelateerd studieprogramma, coördinator en projectleider. Zij is dagelijks bestuurslid van Technology for Global Development, aan de Technische Universiteit Eindhoven, waar zij een brug slaat tussen wetenschap en praktijk. Als hoofddocent rampenrisicovermindering is ze betrokken bij verschillende bachelor- en masteropleidingen. Ze is tevens gastdocent aan de Universiteit van Sydney en de Internationale Universiteit van Catalunya.

R. Kwakman MSc (Robin)
Communicatieadviseur (Faculteit ITC)