HomeNieuwsProf.dr. Bram Nauta ontvangt Stevinpremie

Prof.dr. Bram Nauta ontvangt Stevinpremie

Glunderend nam prof.dr. Bram Nauta op woensdag 4 oktober de Stevinpremie in ontvangst. Samen met de Spinozapremie is de prijs de hoogste onderscheiding die in Nederland wordt uitgereikt voor wetenschappelijk onderzoek. De feestelijke ceremonie vond plaats in Theater Diligentia in Den Haag. De Stevinpremie werd tevens uitgereikt aan prof.dr. Corien Prins van de Universiteit van Tilburg, de Spinozapremie aan prof.dr. Toby Kiers van de VU en prof.dr. Joyeeta Gupta van de Universiteit van Amsterdam.

Foto: Freek van den Bergh

Stevinpremie

De Spinozapremie en de Stevinpremie zijn de hoogste onderscheidingen in de wetenschap voor een onderzoeker in Nederland, waarbij de Stevinpremie bedoeld is voor een wetenschapper die een bijzonder succes heeft behaald op het gebied van kennisbenutting voor de samenleving. Onder kennisbenutting verstaat NWO de ‘toepassing van kennis door productieve interacties met een belanghebbende doelgroep om maatschappelijke - waaronder economische - waarde te creëren’. De kennisbenutting moet aantoonbaar hebben geleid tot innovatieve toepassingen, ideeën en netwerken in de praktijk, waarbij de onderzoeker zelf een doorslaggevende rol heeft gespeeld.

Om de premie te kunnen ontvangen moeten onderzoekers worden voorgedragen. NWO reikt per jaar maximaal twee premies uit, één premie is bestemd voor de sociale en geesteswetenschappen en één premie voor de bètawetenschappen/levenswetenschappen (inclusief technische en medische wetenschappen).

Baanbrekend werk

Bram Nauta, hoogleraar Integrated Circuit Design aan de Universiteit Twente, is een wereldwijd erkend expert in het ontwerpen van schakelingen op chips. Zijn innovaties hebben directe impact gehad op veelgebruikte elektronica. Smartphones werden compacter en micro-elektronica werd energiezuiniger dankzij innovaties zoals de ‘Nauta-schakeling’. Zijn baanbrekende werk lag tevens aan de basis van draadloze communicatietechnieken zoals 5G, wifi en bluetooth.

Lees hier de volledige onderbouwing van de toekenning van de Stevinpremie aan Bram Nauta op de website van NWO: https://www.nwo.nl/prof-dr-ir-bram-nauta

Nieuwsgierigheid-gedreven onderzoek

Stevinpremie-laureaten krijgen een financiële bijdrage van 1,5 miljoen euro, die zij mogen besteden aan onderzoek en/of activiteiten met betrekking tot kennisbenutting. De financiële bijdrage biedt Nauta de ruimte op een aantal terreinen te investeren in activiteiten die zijn vakgebied en vakgroep daarin verder brengen. Bram Nauta: “Chipontwerp-onderzoek is veelal vraag-gestuurd, waarbij we nauw samenwerken met de industrie. Tegelijkertijd verkrijgen we uit ons onderzoek heel veel nieuwe inzichten die mogelijk kansrijk zijn, maar waarbij het vinden van dat potentieel complexer is. Door een deel van deze middelen te investeren in dit nieuwsgierigheid-gedreven onderzoek, hopen we een mooie bijdrage te leveren aan onze leidende positie wereldwijd.”

Daarnaast worden de middelen gebruikt ten behoeve van het optimaliseren van de lab-infrastructuur en verdere profilering van het vakgebied. “Omdat ik hoop op die manier mijn enthousiasme voor het elektronica-vakgebied te kunnen overdragen aan een nieuwe generatie, zodat we ook in de toekomst veel nieuw talent op zowel mbo-, hbo- als universitair niveau te kunnen verwelkomen”, vult Bram aan.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)