HomeNieuwsVier Topopleidingen in nieuwste editie Keuzegids Universiteiten

Vier Topopleidingen in nieuwste editie Keuzegids Universiteiten

Het is traditioneel een spannend moment voor universiteiten: de bekendmaking van de resultaten in de Keuzegids Universiteiten. Deze studiegids, die een belangrijke bron van informatie vormt voor aankomende studenten, zet de prestaties van de verschillende opleidingen bij de Nederlandse universiteiten op een rij. In de nieuwste editie, die vandaag verscheen, mogen vier UT-opleidingen zich Topopleiding noemen: Technology, Liberal Arts and Sciences (ATLAS), Technische Natuurkunde, Chemical Science & Engineering en Creative Technology. Van alle universiteiten scoort de UT de vierde plek.

Topopleidingen

ATLAS en Technische Natuurkunde waren in de vorige editie van de Keuzegids reeds een Topopleiding. Om die status te mogen dragen, is een score van 75 of hoger (op een schaal van 1 tot 100) nodig. De opleidingen scoorden respectievelijk 83 en 81 punten. Chemical Science & Engineering kwam vorig jaar één punt tekort, maar wist nu liefst 80 punten te scoren. Creative Technology verbeterde zich spectaculair ten opzichte van vorig jaar. De opleiding scoorde 10 punten meer en haalde nu 76 punten.

Overall ranking

Van alle universiteiten scoort de UT de vierde plek. Dat is één plaatsje lager dan vorig jaar. Doordat de UT gemiddeld een punt lager scoorde (64,5 punten in 2023 versus 63,5 in 2024), gaat Universiteit Utrecht (van 64 naar 65 punten) de UT net voorbij. Bovenaan de ranglijst blijven WUR en Open Universiteit het het beste doen.

15 van de 21 UT-opleidingen doen het bovengemiddeld (het gemiddelde van alle opleidingen landelijk is 60), één scoort exact het gemiddelde, de overige scoren net beneden het gemiddelde. Tien opleidingen wisten zich te verbeteren ten opzichte van vorig jaar. Na Creative Technology (+10) maakten Business Information Technology (+9) en Chemical Science & Engineering (+6) de grootste sprong.

Van alle deelaspecten in de Keuzegids - er wordt onder andere gekeken naar de inhoud van het programma, examinering en studiesucces - wordt de voorbereiding op de loopbaan het hoogst gewaardeerd door UT-studenten, met een score van 4,9 op een schaal van 1 tot 6. Ook de docenten (4,7) en sfeer (4,6) worden zeer gewaardeerd.

Over de Keuzegids Universiteiten

De Keuzegids Universiteiten wordt jaarlijks in november gepubliceerd en bevat een vergelijking van alle bacheloropleidingen die aan de Nederlandse universiteiten worden gegeven. Er is ook een Keuzegids voor Masters, deze verschijnt in het voorjaar. De gids bevat uiteenlopende gegevens over de diverse studies, en baseert het oordeel over de opleidingen grotendeels aan de hand van de scores die studenten hun opleiding geven in de jaarlijkse Nationale Studenten Enquête (NSE). Ook weegt het studiesucces in het eerste jaar mee in de score van de opleidingen.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)