HomeNieuwsShira van Lohuizen winnares Marina van Dammebeurs 2023
Shira van Lohuizen

Shira van Lohuizen winnares Marina van Dammebeurs 2023

Tijdens de 62ste Dies van de Universiteit Twente ontvangt Shira van Lohuizen, alumna Master Toegepaste Communicatie Wetenschappen (2004) en Master Toegepaste Onderwijskunde (2005), de eenentwintigste Marina van Dammebeurs. Van Lohuizen werkt momenteel als zelfstandig ondernemer en richt zich de laatste jaren op het stimuleren van samenwerking in complexe netwerkomgevingen.

Shira is eenenveertig jaar en startte haar carrière bij een zorgverzekeraar en groeide daar in negen jaar door tot manager van het Customer Contact Center. Haar loopbaan zette ze voort bij de Stichting startup Apeldoorn als bestuurslid. In 2017 startte ze haar eigen bedrijf en vanaf dat moment vervulde ze verschillende ad-interim managementposities.

“Samenwerking in complexe netwerkomgevingen betreft in mijn geval vaak de aanpak van grote maatschappelijke opgaven, zoals de energietransitie, krapte op de arbeidsmarkt en innovatie in de gezondheidszorg. Niet altijd lopen dergelijke samenwerkingen vanzelf goed en daarin speel ik vaak een rol.”

JURY

De volgende stap van Van Lohuizen is om haar leiderschapsvaardigheden en kwaliteiten verder te ontwikkelen. Ze heeft een duidelijke visie op modern leiderschap, wat nodig is voor de verschillende transities en wil daar graag een bredere en meer invloedrijke rol in gaan vervullen. Om haar ambities verder te ondersteunen wil Shira van Lohuizen graag de ‘Leergang Leiderschap in Complexiteit’ volgen bij Comenius (gelieerd aan de Rijksuniversiteit Groningen).

De jury is van mening dat de keuze voor deze opleiding Van Lohuizen de kans geeft om zich te verdiepen en te versterken in haar leiderschap en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Het plan van aanpak van Shira is helder en duidelijk en de jury heeft er vertrouwen in dat Shira een terechte kandidaat is voor de Marina van Damme Beurs. Zij heeft een doelgericht toekomstbeeld en de beurs gaat hieraan beslist bijdragen.

MARINA VAN DAMMEBEURS

De Marina van Dammebeurs wordt jaarlijks uitgereikt aan een succesvolle alumna van de UT. Dit jaar werd de prijs voor de 21e keer uitgereikt. De beurs wordt uitgereikt door het Universiteitsfonds Twente en is mogelijk gemaakt dankzij een schenking van mevrouw dr.ir. M.A. van Damme-Van Weele. Zij was in 1965 de eerste persoon die promoveerde aan de toenmalige Technische Hogeschool Twente (tegenwoordig UT). De beurs is bedoeld om de verdere ontwikkeling van de loopbaan van een talentvolle ambitieuze en bevlogen UT-alumna te ondersteunen en haar te helpen nieuwe ambities waar te maken. De beurs bestaat uit een kunstwerk gemaakt door kunstenares Mohana van den Kroonenberg en een geldbedrag van € 9.000.

62STE DIES NATALIS IN MEI 2024

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)