HomeNieuwsDrie nieuwe DeepNL UT-projecten over de dynamiek van de diepe ondergrond
NWO

Drie nieuwe DeepNL UT-projecten over de dynamiek van de diepe ondergrond

Binnen het DeepNL programma gaan drie nieuwe UT-onderzoeksprojecten van start (in totaal acht in Nederland). De projecten richten zich onder meer op het ontwikkelen van geologische modellen van de Nederlandse ondergrond, het bestuderen van processen die kunnen leiden tot geïnduceerde aardbevingen, het ontwikkelen van modellen die deze aardbevingen en de effecten daarvan aan het oppervlak voorspellen, en het modelleren van de bodemdaling in Groningen. In totaal is er meer dan 8 miljoen euro mee gemoeid.

Integrated subsurface modelling beneath Groningen and on-shore Netherlands from multi-data probabilistic inversions (INTEGRATION)

Hoofdaanvrager: Dr. J.C. Afonso, (UT)
Mede-aanvragers: Prof. dr. M. van der Meijde (UT); Dr. B. Root (TU Delft); Dr. S.J.T.Hangx (UU); Dr. I.E.A.M. Fadel (UT)

Nederland staat voor een grote uitdaging om de overstap te maken naar groene energie. Om de doelstellingen te halen voor groene energie moeten we de Nederlandse ondergrond veel beter in kaart brengen dan tot nu toe is gedaan. In ons voorstel ontwikkelen we een nieuwe techniek om optimaal gebruik te maken van de ongelofelijke hoeveelheid data die we hebben, maar die tot nu toe weinig gebruikt worden. Ons model is in staat om al deze data te combineren en hiermee de potentie van de Nederlandse ondergrond voor groene energie en opslag van koolstofdioxide en waterstof zichtbaar te maken.

SHAWave - Seismic Hazard Assessment for Future Subsurface Activities: A Waveform-based Approach

Hoofdaanvrager: Prof. dr. M. van der Meijde (UT)
Mede-aanvragers: Dr. ir. C.V. Verhoosel (TU/e); Dr. K. Weemstra (TU Delft); Dr. ir. J.J.C. Remmers (TU/e); Prof. dr. ir. D.M.J. Smeulders (TU/e); Dr. I.E.A.M. Fadel (UT)

Nederland lijkt zo vlak, zonder bergen. Maar in de ondergrond ziet het er allemaal heel anders uit, met hoge bergen en diepe dalen. Deze bergen en dalen hebben een grote invloed op de effecten van ondiepe aardbevingen, zoals die in de gasvelden in Groningen. Daardoor kunnen lokaal grote verschillen optreden in hoe aardbevingen ervaren worden door de bevolking. In dit onderzoek bestuderen wij deze effecten, en kijken ook hoe we deze kennis kunnen gebruiken om aardbevingsrisico’s beter in te schatten bij toekomstig gebruik van de ondergrond, zoals voor geothermie.

FastSlip: Bridging Dynamic Fault Slip Multiphysics to All Relevant Scales of Induced Seismicity

Hoofdaanvrager: Dr. A. Niemeijer (UU)
Mede-aanvragers: Dr. Hongyang Cheng (UT), Dr. Tanmaya Mishra (UT)

Aardbevingen leiden tot schade aan gebouwen en infrastructuur en tot het verlies van levens. Geïnduceerde aardbevingen door menselijke activiteiten, zoals gas extractie, zijn het resultaat van snelle beweging langs bestaande breuken in de ondergrond, vaak gevuld met fijnkorrelig poeder. De processen die er toe leiden dat de beweging snel is, zijn tot nu toe niet duidelijk. In dit project zullen wij experimenten doen op de schaal van 1 korrel tot miljoenen korrels en dit combineren met computer modellen om de actieve processen tijdens snelle breuk beweging te bepalen. Dit zal helpen om het gevaar van aardbevingen beter in te schatten.

Bron: website NWO

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)