HomeNieuwsGiancarlo Guizzardi ontvangt ER 2023 Fellows Award

Giancarlo Guizzardi ontvangt ER 2023 Fellows Award

Giancarlo Guizzardi, hoogleraar semantiek, cybersecurity & Services (SCS) aan de faculteit EEMCS, is geselecteerd als een van de ontvangers van de ER 2023 Fellows Award.

De ER Fellows Award

De ER Fellows Award is een onderscheiding die wordt toegekend aan geselecteerde personen in de internationale wetenschappelijke gemeenschap op het gebied van conceptuele modellering als erkenning voor hun bijdragen aan onderzoek naar conceptuele modellering, onderwijs en dienstverlening aan de gemeenschap. Volgens de selectiecommissie heeft professor Guizzardi uitmuntende bijdragen geleverd in alle belangrijke dimensies die nodig zijn om ER Fellow te worden. De officiële prijsuitreiking vindt plaats tijdens ER Conference 2023, in Lissabon, Portugal, op 6-9 november 2023.

Conceptual Modelling

Conceptual Modelling is een fundamenteel onderwerp in de informatica gericht op het ontwikkelen van theorieën, methoden en gereedschappen voor het creëren van nauwkeurige conceptuele representaties van echte verschijnselen voor gebieden zoals software engineering, databases en kunstmatige intelligentie (AI). In het bijzonder wordt gedacht dat het een fundamentele rol speelt in data-integratie, systeemontwerp en -evolutie en in verklaarbare AI.

De ER-conferentie

De International Conference on Conceptual Modeling is het belangrijkste internationale forum voor het bespreken van de stand van zaken, opkomende problemen en toekomstige uitdagingen in onderzoek en praktijk van conceptuele modellering. Interessante onderwerpen beslaan het hele spectrum van conceptuele modellering, inclusief onderzoek en praktijk op gebieden als theorieën van concepten en ontologieën, technieken om conceptuele modellen om te zetten in effectieve implementaties, en methoden en gereedschappen voor het ontwikkelen en communiceren van conceptuele modellen.

Giancarlo Guizzardi

Giancarlo Guizzardi is hoogleraar en voorzitter van de groep Semantics, Cybersecurity & Services (SCS) aan de faculteit EEMCS. Daarvoor was hij hoogleraar aan de Vrije Universiteit van Bozen-Bolzano, Italië, waar hij leiding gaf aan de Conceptual and Cognitive Modelling Research Group (CORE). Hij was medeoprichter van de Braziliaanse Ontology and Conceptual Modelling Research Group (NEMO) en levert actieve bijdragen aan Formal and Applied Ontology, Conceptual Modelling en Information Systems Engineering. Zijn interdisciplinaire benadering, waarin filosofie, logica, linguïstiek en cognitieve wetenschap zijn geïntegreerd, richt zich op complexe vraagstukken. Met bijna 400 gepubliceerde artikelen en prominente rollen in belangrijke conferenties is hij ook Associate Editor voor gerespecteerde tijdschriften. Hij is ook een ACM Distinguished Speaker. Buiten de academische wereld is hij betrokken bij projecten voor technologieoverdracht op gebieden als telecommunicatie en digitale journalistiek. Als gasthoogleraar aan de Universiteit van Stockholm onderzoekt hij Value-Based Modelling, CyberSocial Systems en Ethical Information Systems.

prof.dr. G. Guizzardi (Giancarlo)
Hoogleraar