HomeNieuwsAnnemieke Witteveen in de race voor New Scientist ‘Wetenschapstalent 2023’

Annemieke Witteveen in de race voor New Scientist ‘Wetenschapstalent 2023’

Annemieke Witteveen, assistant professor bij Biomedical Signals and Systems (BSS) bij de faculteit EEMCS (TechMed Centrum) is genomineerd voor de New Scientist Wetenschapstalent prijs. Samen met 14 andere onderzoekers uit Nederland en België maakt ze kans op de titel van Wetenschapstalent.

Witteveen studeerde Technische Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Twente. Daarnaast behaalde ze haar PhD aan de UT, waarbij ze zich richtte op het personaliseren van post-monitoring in borstkankeronderzoek. Met haar lopende onderzoek naar Gepersonaliseerde eHealth Technologie voor Oncologie richt ze zich op gepersonaliseerde voorspelling, monitoring en aanbevelingen na kanker, zoals optimale behandeling van vermoeidheid gerelateerd aan borstkanker of op risico gebaseerde thuismonitoring voor de late effecten na kanker.

Eerder ontving Witteveen al verschillende andere prijzen, waaronder de beste scriptie oncologie van 2018/2019 van Nederland en België, de KNAW Early Career Award voor innovatief en origineel onderzoek (2022) en de Henk Stassen Award voor het verbinden van medische en technische wetenschappen (2023).

Wetenschapstalent 2023

Jonge onderzoekers worden door universiteiten en kennisinstellingen aangedragen voor deze prijs. De verkiezing is bedoeld om het onderzoek van jonge wetenschappers een podium te geven. ‘De wereld staat aan de vooravond van een groot aantal zeer ingewikkelde mondiale uitdagingen en meer dan ooit hebben we de wetenschap nodig om ons verder te helpen’, zegt Jim Jansen, hoofdredacteur van New Scientist. ‘Of het nu gaat om nieuwe inzichten op gebied van het klimaat, kunstmatige intelligentie, de quantumcomputer of kweekvlees; onderzoek hiernaar is onontbeerlijk.’

Ook dit jaar werden hieruit 15 wetenschappers geselecteerd, waar het publiek op kan stemmen. Na de publieke stemronde, van 16 augustus tot en met 15 september, buigt een jury zich over de vijf kandidaten met de meeste stemmen. De winnaar wordt op 7 en 8 oktober bekendgemaakt.

De prijs wordt dit jaar voor de zevende keer uitgereikt. Caroline Gavaert, universitair docent bij de faculteit ITC, werd genomineerd voor de laatste editie in 2021.

Stemmen kan nog tot en met 15 september 2023.
Breng nu je stem uit