HomeNieuwsJan Kimpen benoemd tot lid Raad van Toezicht van de Universiteit Twente

Jan Kimpen benoemd tot lid Raad van Toezicht van de Universiteit Twente

Prof. dr. J.L.L. (Jan) Kimpen treedt met ingang van 1 september a.s. toe tot de Raad van Toezicht van de Universiteit Twente. Dat heeft de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Robbert Dijkgraaf, besloten. De benoeming is voor een periode van vier jaar. De RvT kende een vacature na het vertrek van Jeroen de Haas in november 2022.

De afgelopen zeven jaar was Jan Kimpen werkzaam als Global Chief Medical Officer bij Philips, waar hij nog steeds als senior medisch adviseur in deeltijd actief is. Hij begon zijn carrière als kinderarts in het UMCG in Groningen. Vervolgens was hij als hoogleraar verbonden aan het UMC Utrecht, alvorens benoemd te worden tot decaan van de medische faculteit van de Universiteit Utrecht. In 2009 werd hij benoemd tot voorzitter van de Raad van Bestuur van het UMC Utrecht, een positie die hij zeven jaar bekleedde. Jan Kimpen, geboren in het Belgische Lommel op 23 mei 1958,  studeerde medicijnen in Hasselt (bachelor) en Leuven (master).

Jan Kimpen over zijn benoeming: “Technologie, dynamische inzetbaarheid van professionals, digitalisering, en duurzaamheid zijn voor mij kernbegrippen die de toekomst van onze samenleving definiëren. Daarop moeten we jonge mensen voorbereiden, daarop moet innovatie gericht zijn. Omdat al deze aspecten samenkomen in missie van de Universiteit Twente, is het voor mij een groot voorrecht te kunnen bijdragen als toezichthouder.”

Sylvia Butzke, voorzitter van de Raad van Toezicht van de UT over de benoeming: “Wij zijn verheugd met het toetreden van Jan Kimpen tot onze Raad van Toezicht. Met Jan’s  ervaring op het gebied van zowel opleiden als onderzoek en zijn netwerk bij beleidsmakers in Nederland is hij een waardevolle toevoeging aan onze raad. Maar bovenal zijn passie voor de toekomst van volgende generaties en de rol die universiteiten daarin spelen, samen met zijn warme, leergierige, open en inclusieve persoonlijkheid, maken Jan uitermate geschikt voor deze rol. Wij wensen hem heel veel succes en plezier bij het verder brengen van onze universiteit.”

Over de Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht heeft als taken het toezicht houden op het bestuur en beheer van de universiteit in haar geheel, het toezien op naleving van de geldende wettelijke voorschriften en het adviseren van het College van Bestuur. Ook vervult de Raad van Toezicht de leidinggevende rol voor het College van Bestuur. Met de benoeming van Jan Kimpen bestaat de Raad van Toezicht van de Universiteit Twente nu uit vijf personen. De raad bestaat verder uit Ir S. (Sylvia) Butzke (voorzitter), Ir. J. (Joep) van Beurden, Prof.dr.-ing. M. (Matthias) Wessling en Ir. N. (Nienke) Boersma. Onlangs besloot de minister de termijn van Nienke Boersma met vier jaar te verlengen, tot en met 30 september 2027.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)