HomeNieuwsTheaterpraktijk bevordert ontwikkeling van socialere robots
Scéne uit Spot x Kafka research-in-progress van Ulrike Quade Company

Theaterpraktijk bevordert ontwikkeling van socialere robots Project: Dramaturgy for Devices

Theater- en dansmakers werken mee aan de ontwikkeling van socialere robots. Het onderzoeksproject Dramaturgy for Devices is gestart. In het project werken robotica en theater samen aan de ontwikkeling van het gedrag en communicatieve vaardigheden van robots. Robots zijn steeds nadrukkelijker onderdeel van ons dagelijks leven. Ze helpen bij het geven van medische zorg en ondersteunen bij onderwijs en op de werkplek. Ze zijn steeds beter in staat om simpele taken uit te voeren en boodschappen over te brengen, maar ze missen ook veel vaardigheden die nodig zijn voor interactie en communicatie. Dramaturgy for Devices laat zien hoe de podiumkunsten bijdragen aan innovatieve ontwerptools en -methoden en wat de waarde is van de vaardigheden en kennis van de theaterpraktijk voor technologische innovatie.

Deze maand start het onderzoek van vier jonge PhD-studenten van de Universiteit Twente, Universiteit Utrecht, Vrije Universiteit Amsterdam en TU Delft. In een eerste workshop met partner Innovation:Lab onderzoeken zij het potentieel van soft robotics technologie om expressieve vormen te verlevendigen en zo interactie tussen mensen en systemen te creëren.

Research-in-progress

De komende vier jaar kan het publiek het onderzoek van Dramaturgy for Devices bijwonen. Van 10 tot 12 oktober a.s. presenteert de Ulrike Quade Company in samenwerking met tech-incubator Yes!Delft hun research-in-progress Spot x Kafka, een theatrale verkenning van mens en technologie, van de kracht van de SPOT robot (Boston Dynamics) in een theatrale context.

Samenwerking

Dramaturgy for Devices is een project van Universiteit Utrecht, TU Delft, Universiteit Twente, VU Amsterdam, Ulrike Quade Company, Anouk van Dijk, Bram Ellens, Innovation:Lab, ICKAmsterdam, Wintertuin, Creative Robotics, Interactive Robotics, Robot Theater Lab, Heemskerk Innovation Technology, Hotelschool Den Haag, ID Lab/Lectoraat Theater AHK, Dalco Robotics en RoboHouse. Dramaturgy for Devices wordt mogelijk gemaakt door de Nationale Wetenschapsagenda, onderzoek op routes door consortia (NWA.1518.22.080).

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)