HomeNieuwsSlimme zorg voor ouderen: technologie verandert de toekomst van behandeling en revalidatie

Met de vergrijzing neemt het aantal kwetsbare ouderen met een gebroken heup sterk toe. Deze patiënten hebben intensieve zorg nodig en lopen een groot risico op complicaties tijdens hun herstel. Tijdens zijn oratie op donderdag 3 oktober benadrukt prof. dr. Han Hegeman, hoogleraar bij de Universiteit Twente en traumachirurg bij ZGT (Ziekenhuisgroep Twente), het cruciale belang van technologische innovaties en samenwerking om de zorg voor deze kwetsbare patiëntengroep te verbeteren. “Door slim gebruik te maken van technologie en samenwerking tussen verschillende zorgdisciplines, kunnen we de behandeling en revalidatie van ouderen met een gebroken heup optimaliseren,” aldus Hegeman.

Complicaties vroegtijdig opsporen

In zijn oratie staat Hegeman stil bij de uitdaging die gepaard gaat met de behandeling van ouderen met een gebroken heup. Naast de fysieke beperkingen door de fractuur, lopen deze patiënten na een operatie vaak ook risico op complicaties zoals longontstekingen, hartfalen of een delier (acute verwardheid). “Een gebroken heup betekent voor veel ouderen een langdurig en zwaar traject,” legt Hegeman uit. “Het is essentieel dat we niet alleen de breuk behandelen, maar ook complicaties tijdens de revalidatie tijdig signaleren. Technologie speelt hierin een doorslaggevende rol.”

Hegeman is sinds 2005 werkzaam als traumachirurg bij ZGT en was in 2008 mede-oprichter van het Centrum voor Geriatrische Traumatologie (CvGT). Dit centrum is erop gericht de zorg voor ouderen met een gebroken heup te verbeteren door multidisciplinaire samenwerking. “Ondanks de vooruitgang die we hebben geboekt, blijft er ruimte voor verbetering, vooral op het gebied van monitoring van de behandeling en revalidatie,” aldus Hegeman.

“Zorg op maat is binnen handbereik dankzij technologie. We hebben technologie en samenwerking nodig om de zorg voor kwetsbare ouderen te verbeteren. Zonder deze combinatie blijven we achter in de zorg voor een groeiende patiëntengroep.”

Slimme sensoren voor sneller herstel

In zijn oratie bespreekt Hegeman de technologische innovaties die de Universiteit Twente in samenwerking met zorginstellingen zoals ZGT, TriviumMeulenbeltZorg, ZorgAccent en Carintreggeland inzet om complicaties bij kwetsbare ouderen te herkennen en te voorkomen. Een belangrijk onderdeel van dit onderzoek is het gebruik van de MOX-sensor, een klein apparaatje dat op het been van de patiënt wordt geplakt en continu bewegingen registreert. "Traditioneel volgden we het herstel van patiënten met vragenlijsten en fysiotherapiebezoeken, maar dat biedt slechts een momentopname,” aldus Hegeman. “Dankzij sensoren kunnen we nu continu monitoren en sneller ingrijpen als het herstel stagneert."

De MOX-sensor gaat zorgverleners een completer beeld geven van het herstelproces door 24/7 gegevens te verzamelen over de bewegingen van de patiënt. Dit maakt het mogelijk om het herstel beter te volgen en problemen vroegtijdig te signaleren. "Voorheen was dit ondenkbaar," legt Hegeman uit. "Maar nu kunnen we dankzij deze technologie nauwkeurig bepalen hoe een patiënt herstelt en waar eventuele complicaties dreigen op te treden."

Naast de MOX-sensor wordt er gewerkt met een handgrijpkrachtmeter, een apparaat dat de fysieke kracht van de patiënt meet. Deze techniek helpt zorgverleners om in te schatten hoe goed iemand zou kunnen herstellen en zou voorspellingen kunnen doen over het verdere verloop van de revalidatie. "Deze technologische hulpmiddelen geven ons een veel gedetailleerder beeld van de behandeling en revalidatie dan ooit tevoren,” voegt Hegeman toe.

Zorg op maat met data-analyse

Volgens Hegeman ligt de toekomst van ouderenzorg in gepersonaliseerde zorg, ondersteund door data-analyse en kunstmatige intelligentie. “Met AI kunnen we in de toekomst zorg op maat bieden door patronen in het herstel te herkennen en complicaties te voorspellen,” zegt hij. "Dankzij deze technologieën kunnen we beter voorspellen welke patiënten extra zorg nodig hebben, en op tijd ingrijpen om complicaties te voorkomen."

Hij benadrukt echter dat er geen tijd te verliezen is: "De vergrijzing is al gaande en de zorgkosten blijven stijgen. We moeten nu investeren in deze technologieën als we de zorg toekomstbestendig willen maken."

Samenwerking maakt het verschil

Hoewel technologie een grote rol speelt in de zorg, benadrukt Hegeman dat samenwerking tussen verschillende disciplines de sleutel is tot succes. “Technologie alleen is niet voldoende. De echte vooruitgang wordt geboekt door nauwe samenwerking tussen zorgprofessionals, onderzoekers en technologische experts,” aldus Hegeman. "Alleen door deze samenwerking kunnen we de zorg voor kwetsbare ouderen naar een hoger niveau tillen en ervoor zorgen dat technologie daadwerkelijk de levens van patiënten verbetert."

Hij voegt daaraan toe: “Samen kunnen we transmurale zorgpaden ontwikkelen die zorg van het ziekenhuis tot revalidatie en thuiszorg naadloos op elkaar laten aansluiten, en daarmee echte vooruitgang boeken voor onze patiënten."

Meer informatie

Prof. dr. Han Hegeman is sinds 2005 traumachirurg bij ZGT (Ziekenhuisgroep Twente) en mede-oprichter van het Centrum voor Geriatrische Traumatologie (CvGT). Hij is hoogleraar aan de Universiteit Twente (TechMed Centrum), waar hij de leerstoel ‘Remote monitoring in treatment and rehabilitation of trauma patients’ bekleedt. Op donderdag 3 oktober spreekt hij zijn oratie uit, getiteld “Samen gaan we verder komen”, waarin hij ingaat op de mogelijkheden van technologie en samenwerking om de zorg voor ouderen met een gebroken heup verder te verbeteren. Deze oratie wordt in het Nederlands gegeven.

C.M. van den Heuvel (Carlijn)
Communicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)