HomeNieuwsPOLYMEER lanceert initiatief om afval van brouwerijen om te zetten in hoogwaardige bioplastics

Het POLYMEER-project is onlangs van start gegaan en heeft als doel een duurzame, bio-gebaseerde waardeketen voor bioplastics te creëren. Het project ontvangt €4,9 miljoen aan financiering van het Circular Bio-Based Europe Joint Undertaking HORIZON-programma onder Grant Agreement nº 101157411. POLYMEER heeft een looptijd van 48 maanden en omvat 14 partners uit 8 landen, gecoördineerd door de Università degli Studi di Perugia.

De Sustainable Polymer Chemistry-groep van het Department of Molecules and Materials, faculteit TNW aan de Universiteit Twente, is verantwoordelijk voor het ontwerpen en synthetiseren van nieuwe, biobased en biologisch afbreekbare polymeren uit gebruikte graanresten van brouwerijen (BSG). Momenteel wordt BSG vaak als diervoeder gebruikt of weggegooid, wat bijdraagt aan milieuproblemen. POLYMEER richt zich op de efficiënte omzetting van BSG in hoogwaardige bioplastics om fossiele grondstoffen te vervangen.

De materialen zullen specifiek worden ontwikkeld voor drie toepassingen:

• Mulchfolie voor de landbouw, die helpt bij onkruidbestrijding, vochtbehoud en temperatuurregulatie.
  • Textiel voor de auto-industrie.
  • Tertiaire verpakkingsfolie voor de industrie.

Alle producten worden ontworpen voor recycleerbaarheid en/of biologisch afbreekbaarheid. Gedurende de projectperiode ligt de focus op het optimaliseren van de omzetting van BSG en het waarborgen van de levenscyclusduurzaamheid en marktgereedheid.

Dit project illustreert een belangrijke stap in het bevorderen van duurzame oplossingen in de kunststoffenindustrie en draagt bij aan de circulaire economie in Europa.