HomeNieuwsFaculteit ITC wordt academische partner van NL Space Campus

Faculteit ITC wordt academische partner van NL Space Campus

Op donderdag 3 oktober heeft de faculteit Geo-Informatie Wetenschappen en Aardobservatie (ITC) van de Universiteit Twente een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend met NL Space Campus. Deze overeenkomst, die tijdens de NL Space Week werd ondertekend, positioneert ITC als academische partner die zijn expertise op het gebied van aardobservatie en geo-informatiewetenschappen inbrengt binnen het ecosysteem van NL Space Campus.

Als partner van NL Space Campus zal ITC bijdragen aan de groei van het Nederlandse ruimtevaartecosysteem. De faculteit gaat samenwerken met organisaties zoals het Netherlands Space Office en toonaangevende bedrijven uit de industrie om toepassingen van aardobservatie te stimuleren en de toekomst van ruimtevaartinnovatie vorm te geven. De samenwerking richt zich op het benutten van data uit de ruimte voor wetenschappelijke, maatschappelijke en commerciƫle doeleinden, met bijzondere aandacht voor thema's zoals Resource Security, Urban Futures, Disaster Resilience en Geo-AI.

Gezamenlijke initiatieven

Beide partners gaan op zoek naar mogelijkheden om samen te werken aan onderzoeksprojecten die satellietgegevens en geo-informatie gebruiken om wereldwijde problemen op te lossen. Ze zullen samenwerken met experts uit de ruimtevaartindustrie op NL Space Campus en het onderzoek van ITC combineren met de kennis en behoeften van de ruimtevaartindustrie.

Dit partnerschap stimuleert de ontwikkeling van talent en het delen van kennis door middel van gezamenlijke initiatieven zoals zomercursussen, hackathons en praktijkgerichte projecten in samenwerking met leiders uit de ruimtevaartindustrie. Het biedt ook gedeelde toegang tot faciliteiten van wereldklasse, zodat studenten en onderzoekers direct in contact kunnen komen met de ruimtevaartindustrie.

NL Space Week

Het MoU werd ondertekend tijdens de NL Space Week, die werd georganiseerd door NL Space Campus in samenwerking met ESA ESTEC. Tijdens dit 9-daagse ruimtevaart-extravaganza waren er unieke ervaringen en evenementen op exclusieve locaties in Nederland. De faculteit ITC was medeorganisator van het EO4IMPACT evenement tijdens de twee 'aardobservatiedagen'. De ondertekening van het MoU vond plaats tijdens het Networks & Drinks XL evenement op donderdag.

Meer informatie

NL Space Campus is de broedplaats voor ruimtevaartinnovaties met een levendige community die samen de toekomst vormgeeft. NL Space Campus biedt een ecosysteem met het juiste netwerk, faciliteiten, kapitaal, kennis en talent om maatschappelijke impact te faciliteren door innovaties en initiatieven op het gebied van ruimtedata. ITC is de faculteit Geo-Informatie Wetenschappen en Aardobservatie van de Universiteit Twente. De faculteit ITC behoort tot 's werelds top tien van instituten voor academisch onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en technologische ontwikkeling op het gebied van aardobservatie en geo-informatie."

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)