HomeNieuwsFaculteit ITC toonaangevend in geospatiaal onderzoek

Faculteit ITC toonaangevend in geospatiaal onderzoek

De Faculteit ITC heeft de Geospatial World Awards Leadership Award gewonnen voor 'Research, Science & Technology Institution of the Year'. De prijs valt samen met de lancering van het nieuwe Geoversity platform van de faculteit. De prijs werd uitgereikt tijdens het Geospatial World Forum in Rotterdam op 13-16 mei 2024.

De jury van het Geospatial World Forum 2024 verkoos de ITC van de Universiteit Twente als winnaar van de GWF Leadership Awards in de categorie 'Research, Science & Technology Institution of the Year'. De jury erkende "haar opmerkelijke bijdragen en leiderschap in het veld" en zei dat ITC "bekend staat om haar baanbrekende en op samenwerking gerichte aanpak van onderwijs- en onderzoeksactiviteiten en het aanpakken van complexe wereldwijde uitdagingen om duurzame ontwikkeling te bevorderen. Haar initiatieven hebben wijdverspreide aandacht en waardering geoogst."

"Het instituut behoort tot de top 10 van de wereld en haar missie draait om het inzetten van geospatiale oplossingen om urgente nationale en wereldwijde problemen aan te pakken, zoals klimaatverandering, bevolkingsgroei, voedselzekerheid, waterbeheer en veerkracht bij rampen. De jury erkent de centrale rol van het instituut in het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek en technologische innovatie voor sociale en milieuvoordelen", aldus de organisatie tijdens het gala dat op 14 mei werd gevierd in het World Trade Center in Rotterdam.

Geoversity platform

Tijdens het Geospatial World Forum vierde ITC  ook de lancering van haar nieuwe platform voor een leven lang leren, Geoversity. Op Geoversity kan iedereen kennis en vaardigheden uitbreiden in een wereldwijde gemeenschap van studenten. "Het is het belangrijkste platform voor levenslang leren voor geospatiale content van hoge kwaliteit. Onze missie is om de geospatiale gemeenschap te verzamelen in de digitale ruimte", vertelt Héctor Garcia, Marketing en Communicatie leider van Geoversity.

Iedereen heeft nu toegang tot Geoversity.io om zich te verdiepen in geospatiale content en zich in te schrijven voor cursussen.

Geoversity is gelanceerd door ITC en de Universiteit Twente, om het go-to platform te worden voor mensen en organisaties die op de hoogte willen blijven van de laatste inzichten, kennis en technologische ontwikkelingen in het geospatiale domein.

Meer informatie

Het Geospatial World Forum is de jaarlijkse bijeenkomst van geospatiale professionals en leiders die het hele ecosysteem vertegenwoordigen van overheidsbeleid, nationale cartografische instanties, bedrijven uit de particuliere sector, multilaterale en ontwikkelingsorganisaties, wetenschappelijke en academische instellingen en grote eindgebruikers van overheidsbedrijven en burgerdiensten.

Het thema van de bijeenkomst van dit jaar was 'Geospatial Transition: Powering World Economy' om de nadruk te leggen op de verschillende facetten van de huidige wereldwijde transitie en het nut en de impact van de geospatiale industrie in de transitie naar een duurzame economie.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)