HomeNieuwsReflectie op de financiën van de UT (met video)
UT-letters

Reflectie op de financiën van de UT (met video)

Zoals we eerder al gecommuniceerd hebben, verandert het landschap voor universiteiten snel en dat brengt uitdagingen met zich mee. We voelen een grote verantwoordelijkheid om onze organisatie en onze mensen daar op een goede manier doorheen te loodsen. We zijn trots op onze academische gemeenschap en hechten er waarde aan samen ons mooie werk op een goede manier te kunnen voortzetten. Daarom is het zo belangrijk om onze organisatie fit for the future te maken.

De financiën staan onder druk door diverse ontwikkelingen. In het bijzonder spelen de afnemende studentenaantallen als gevolg van demografische veranderingen en mogelijk ook als gevolg van de internationaliseringsdiscussie een rol. Maar er zijn meer factoren, waarvan nog niet altijd duidelijk is hoe ze zullen uitwerken. Vorige week werden de universiteiten geconfronteerd met mogelijk nieuwe financiële tegenvallers. In het hoofdlijnenakkoord van de coalitie staan nieuwe plannen voor bezuinigingen op onderwijs en onderzoek. Dat raakt alle universiteiten, ook de onze. Universiteiten van Nederland sprak in een statement haar zorgen uit namens alle universiteiten. Die zorgen delen we.

Spring Memorandum

Op dit moment werken we met velen binnen de organisatie aan het Spring Memorandum, dat het financiële kader vormt voor de begroting van 2025 en verder. We zien daarin de uitdagingen groter worden dan eerder verwacht. Waar we voor dit jaar zo’n 12 miljoen structureel moeten ‘oplossen’, komt daar in 2025 nog zo’n 13 miljoen euro bij. We moeten dus vaart maken met het vinden van oplossingen en deze ook met tempo doorvoeren, maar merken ook dat dat complex is in een periode van voortdurende onzekerheid.

Over de uitdagingen waar we voor staan, en de wijze waarop we daarmee omgaan spraken we onlangs als CvB in onze studio, met Huub Ruel als tafelheer. Huub is als projectleider Academic Development betrokken is bij University College Twente, en met regelmaat gespreksleider is bij diverse gelegenheden. Die video kan je hieronder bekijken.

Building blocks

Zoals gezegd is het van belang om onze organisatie future-proof te maken. Zodat we tegen een stootje kunnen en met succes de uitdagingen van de (nabije) toekomst aan kunnen gaan. Dat doen we onder meer door te focussen op onze kerntaken. Over onze prioriteiten schreven we eerder al.

In onze aanpak hebben we aantal Building Blocks geformuleerd, die we nu uitwerken. Met het huidige financiële perspectief zijn deze Building Blocks alleen maar belangrijker geworden. De Lead Deans (faculteitsdecanen die zijn gekoppeld aan strategische ombuigingen) zijn verantwoordelijk voor het realiseren van de Building Blocks. Sommige Building Blocks beginnen al resultaten op te leveren, andere Building Blocks hebben meer ondersteuning nodig om op gang te komen.

Om die steun te organiseren hebben we besloten om het Regieteam Building Blocks op te zetten. Dit bestaat uit OBP- en WP-collega’s uit de diensten en faculteiten en staat onder leiding van Mariëlle Winkler (SP).

Het Regieteam helpt de Lead Deans met het snel organiseren van hun Building Blocks. Bijvoorbeeld door met de Lead Deans te sparren over werkvormen, of over het betrekken van de medezeggenschap. Ook zijn zij verantwoordelijk voor alle communicatie rond de Building Blocks, en onderzoeken zij waar overlap zit tussen de Building Blocks en hoe we daar het meest efficiënt mee om kunnen gaan. Dat doet het Regieteam pragmatisch: het Regieteam neemt niet het werk over in de Building Blocks, maar zorgt vooral dat de Lead Deans op belangrijke punten worden ontzorgd.

Het Regieteam stemt elke 2-3 weken af met een stuurgroep met vertegenwoordigers van faculteiten, diensten en het CvB.

Vragen of opmerkingen

We zijn voornemend in de komende periode vaker middels een video-interview of -gesprek aandacht te besteden aan het financiële vraagstuk. Daarvoor maken we gebruik van het Perspectives-initiatief waarin we eerder een aantal actuele thema’s hebben besproken. Heb je vragen of opmerkingen over dit onderwerp? Stuur een email naar perspectives@utwente.nl. Dat helpt ons om datgene dat er leeft in de organisatie zo goed mogelijk te kunnen adresseren.