HomeNieuwsBoudewijn Haverkort nieuwe decaan faculteit EEMCS

Boudewijn Haverkort nieuwe decaan faculteit EEMCS

Het College van Bestuur van de Universiteit Twente heeft prof.dr.ir. B.R. (Boudewijn) Haverkort (1964) benoemd als nieuwe decaan van de faculteit Electrical Engineering, Mathematics & Computer Science (EEMCS). Met ingang van 1 oktober a.s. zal Haverkort deze rol invullen, voor een periode van vier jaar. Op dit moment is Haverkort nog werkzaam als decaan van de Tilburg School of Humanities and Digital Sciences bij Tilburg University.

Boudewijn Haverkort is geen onbekende voor de UT: hij studeerde en promoveerde in Twente en ging na zijn promotie in 1991 als universitair docent aan de slag bij de toenmalige faculteit Informatica. Na een uitstap naar het buitenland – van 1995 tot en met 2002 was hij hoogleraar Informatica aan de RWTH Aachen – keerde hij terug in Twente. Naast zijn hoogleraarschap in de vakgroep Design and Analysis of Communication Systems vervulde hij verschillende rollen, waaronder hoofd van de afdeling Computer Science. In die functie maakte hij tevens deel uit van het managementteam van de faculteit EEMCS.

Haverkort was van 2009 tot 2013 wetenschappelijk directeur van het Embedded Systems Institute in Eindhoven; hij leidde daar de integratie van het onderzoekscentrum naar TNO. Sinds 2016 is hij voorzitter van Commit2Data, een meerjarig nationaal onderzoeks- en innovatieprogramma op basis van publiek-private samenwerking (PPS), gericht op cross-sectorale samenwerking aan big data vraagstukken.

Boudewijn Haverkort over zijn benoeming: “Ik kijk er erg naar uit om terug te keren bij de Universiteit Twente. Ik ben benieuwd de meest recente ontwikkelingen binnen de faculteit en de universiteit te leren kennen en mijn bijdrage aan de verdere ontwikkeling te leveren. EEMCS is een heel mooie faculteit die vanuit haar sterktes, waaronder digitalisering, kunstmatige intelligentie en chiptechnologie, enorm goed gepositioneerd is om bij te dragen aan diverse maatschappelijke (transitie-) vraagstukken. Want daar gaat het uiteindelijk om: samen van betekenis zijn voor de maatschappij. Door uitdagende studies aan te bieden, door uitstekend onderzoek te doen en de sterke samenwerking met maatschappelijke partners.”

Tom Veldkamp, rector magnificus van de Universiteit Twente: “We verwelkomen Boudewijn graag bij onze universiteit. Hij is een ambitieuze en gedreven wetenschapper met een mooie staat van dienst en die bovendien relevante bestuurs- en managementervaring meebrengt. De faculteit en de universiteit staan voor een spannende periode, met voldoende uitdagingen op het pad die nauwe samenwerking tussen alle betrokkenen vereist. De decaan vult daarin een sleutelrol en we hebben er vertrouwen in dat Boudewijn die rol op passende en succesvolle wijze zal vervullen.”

Het faculteitsbestuur bestaat op dit moment uit Peter Veltink, die naast zijn rol als portefeuillehouder onderzoek als interim-decaan fungeert, Alma Schaafstal, portefeuillehouder onderwijs, Mert Alberts, interim-portefeuillehouder bedrijfsvoering en Gergana Georgieva, student assessor. Op dit moment loopt de werving van een nieuwe portefeuillehouder bedrijfsvoering.

Het College van Bestuur wenst Boudewijn veel succes en kijkt uit naar hernieuwde samenwerking.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)