HomeNieuwsUT Docent van het Jaar 2024: Erik Horstman
Erik Horstman en Tom Veldkamp

UT Docent van het Jaar 2024: Erik Horstman

De ‘Docent van het Jaar 2024’ van de UT is Erik Horstman (ET), universitair hoofddocent bij Civiele Techniek. De twee andere finalisten waren Alexander Brinkman (TNW) docent Technische Natuurkunde en Jolien van Straalen-Pas (BMS) docent Psychologie. Het Docent van het Jaar evenement was onderdeel van de Week of Education.

Spannende finale met drie finalisten

De finale van de Docent van het Jaar kende drie zeer aan elkaar gewaagde finalisten: Alexander Brinkman (Technische Natuurkunde), Jolien van Straalen-Pas (Psychologie) en de uiteindelijke winnaar Erik Horstman (Civiele Techniek). Elk van hen had eerder dit jaar al de decentrale onderwijsprijs binnen hun eigen opleiding gewonnen, waardoor ze nu streden om de titel van UT Docent van het Jaar 2024.

Traditiegetrouw vond de finale plaats in de vorm van minicolleges van een kwartier. Deze colleges gaven de docenten de kans om hun didactische vaardigheden en passie voor hun vakgebied te demonstreren. De jury, bestaande uit studenten en docenten, had de moeilijke taak om uit deze drie docenten een winnaar te kiezen.

Minicolleges

Hoogleraar Alexander Brinkman trapte de finale af. Hij hield een verhaal over quantum thermodynamics. Het college van universitair hoofddocent Erik Horstman ging over wat mangroves kunnen betekenen voor de wereld. Jolien sloot de reeks minicolleges af met een college over statistiek in psychologieonderzoek en welke factoren daarop van invloed kunnen zijn.

Na deze reeks minicolleges, waarin de finalisten indruk maakten met hun kennis, enthousiasme en presentatievaardigheden, werd Erik Horstman uitgeroepen tot de winnaar. Horstman blonk uit door zijn vermogen om concepten op een toegankelijke en boeiende manier over te brengen, evenals door zijn interactie met het publiek tijdens zijn college. Hij ontving de prijs uit handen van rector magnificus Tom Veldkamp.

In zijn dankwoord benadrukte Horstman de waarde van goed onderwijs en het belang van betrokkenheid bij de studenten. "Het is een eer om deze erkenning te ontvangen. Onderwijs is een gezamenlijke inspanning en ik wil mijn studenten bedanken voor hun voortdurende inzet en enthousiasme," aldus Horstman.

Erik Horstman

Ik voel me vereerd dat ik de titel Docent van het Jaar van de Universiteit Twente heb gekregen! Met dank aan mijn collega's van de afdeling Civiele Techniek voor hun steun en het teamwork. Maar bovenal dank aan al onze geweldige studenten en Studievereniging ConcepT voor de nominatie en voor de inspiratie om mezelf altijd te blijven verbeteren!

Studie Civiele techniek

Moeten we bij overstromingsgevaar simpelweg de dijken verhogen, of kun jij een slimmere, goedkopere oplossing bedenken? Hoe leg je in een orkaangevoelig gebied een veerkrachtig elektriciteitsnet aan? Weet jij waarmee je rekening moet houden om ervoor te zorgen dat nieuwe wegen of bouwwerken bestand zijn tegen de gevolgen van klimaatverandering? En hoe zorg je bij zulke grote projecten voor een goede afweging van de vele belangen van overheid, bewoners, bedrijven, of het milieu? Als dit soort vragen jou fascineren, dan is de driejarige, Engelstalige bacheloropleiding Civil Engineering (Civiele Techniek) de juiste keuze voor jou.

Week of Education 2024

Het Docent van het Jaar-evenement vormde een hoogtepunt in de Week of Education. Gedurende deze week waren er meer dan 20 workshops, lezingen en interactieve sessies gericht op het verbeteren, vieren en inspireren rondom onderwijspraktijken en het stimuleren van onderwijskundige innovatie.

Een van de voorbeelden van innovatie in het onderwijs tijdens de Week of Education kwam naar voren tijdens de Brinksma Innovation Grant (BIG) ceremonie. De BIG werd gewonnen door Tracy Craig. Een impressie: